Теслата на Мъск ще се разбие - и учените мислят, че знаят къде и кога

НаукаOFFNews Последна промяна на 19 март 2018 в 00:00 8898 0

Кредит Elon Musk/SpaceX via Instagram

Последната снимка на "Starman" в червената Tesla Roadster на Илън Мъск, устремил се към орбита на Марс.

SpaceX, основана от Илън Мъск, наскоро изстреля най-голямата оперативна ракета в света на 6 февруари.

Ракетата Falcon Heavy изпрати личния червен автомобил Тесла Роудсър на Мъск с манекена  "Старман" на седалката на водача по траектория, която пресича орбитата на Марс.

Планетарните учени са загрижени, защото евентуална катастрофа с Червената планета ще я замърси с чужди за нея микроби.

Но новите изчисления показват, че Теслата най-вероятно ще удари Земята, Венера или Слънцето, съобщава Business Insider.

Джейсън Дейвис (Jason Davis ) от Планетарното общество (Planetary Society) се опасява от риска от замърсяване от нестерилизирания автомобил на Мъск, който ако се разбие на Марс, ще пръсне отломки, покрити с бактерии, вируси и гъбички по цялата планета. А чуждите за Червената планета микроби може да се скрият в нейната почва.

"В НАСА се извършва стерилизация на космическите кораби, предназначени за кацане на Марс, за да се гарантира, че няма вероятност земните микроби да замърсят повърхността", пише Дейвис по повод старта. "Такова замърсяване би могло да навреди на съществуващия живот и да обърка научните усилия за търсене на този живот."

Но този риск сега изглежда минимален, според ново научно изследване, озаглавено "The random walk of cars and their collision probabilities with planets".

Трима изследователи от Университета в Торонто публикуват доклада си във вторник на сървъра за предпечат arXiv и подадено в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Къде и кога е най-вероятно да се сблъска Теслата на Мъск?

Симулация, показваща мястото на "Тесла Роудстър" на Илън Мъск в космоса .  WhereIsTesla.com

Хано Рейн (Hanno Rein), астрофизик и водещ автор на изследването, заяви, че може да каже грубо всяка седмица къде е автомобилът, благодарение на усъвършенстваните компютърни симулации на орбиталната механика.

"Земята е най-вероятното място, където колата ще се удари, следвана от Венера, а след това и Слънцето", коментира Рейн пред Business Insider и вероятно в рамките на 10 милиона години - не стотици милиони или милиарди, както предполага Мъск.

За да стигнат до това заключение, Рейн и колегите му започнаха с проследяващите данни за орбитата на автомобила, публикувани от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА. След това вкарват тези данни в симулационен софтуер, наречен REBOUND, което им позволява бързо да получат най-вероятните орбитални траектории на автомобила през Слънчевата система през следващите няколко милиона години.

Тези данни показват, че колата на Мъск ще прелети покрай орбита на Марс, прекарвайки много малко време там, а след това ще се върне обратно, отново и отново.

"На всеки около 30 години тя ще бъде относително близо до Земята", обяснява Рейн, която ще й повлияе гравитационно. "Това води до промяна с няколко процента в някои от орбиталните параметри. Би се променило малко, например, разстоянието до Слънцето и ексцентрицитетът на орбитата".

Изчисленията предполагат, че Роудстърът ще премине между Земята и Луната през 2091 г., което вероятно ще даде възможност за наблюдения с наземни телескопи.

Но след третата си обиколка Роудстърът ще заеме все по-хаотична и донякъде непредсказуема траектория през космоса, разказва Рейн. Гравитационното привличане близо до орбитата на Земята - където колата ще прекарва най-голямата част от времето си в сравнение с други тела в системата - може да доведе до огромна промяна след това - обяснява Рейн.

След стотици различни симулации на тези  възможности от днес до 3.5 милиона години, Рейн и колегите му разбраха, че вероятността  автомобилът на Мъск да падне на Земята е 6%, а шансът да се разбие във Венера е 2.5%.

"Не видяхме нито един сблъсък с Марс в 240 симулации", отбелязва Рейн. "Вероятният изход е, че тя ще се разбие след десетки милиони години в Земята или Венера или в Слънцето."

Червената Тесла Роудстър на Илън Мъск преди да се изстреля с ракетата Falcon Heavy към орбитата на Марс.  Elon Musk / SpaceX; Instagram

Астрономите проследяват колата в космоса

Двама други астрономи - Джанлука Маси (Gianluca Masi) от проекта The Virtual Telescope Project и Майкъл Шварц (Michael Schwartz) от Обсерватории Тенагра (Tenagra Observatories), също използват данни от JPL за проследяване на Роудстъра.

Миналата седмица успяха да заснемат колата, която вече е отвъд Луната и се движи със скорост от около 40 000 км/час.

Автомобилът е достатъчно отразяващ, за да се види през телескоп, поне засега.

Маси заяви, че той и Шварц ще продължат да следят Роудстъра толкова дълго, колкото е възможно.

"Обектът бавно избледнява: можете да го представите сега с около 6-инчов телескоп", заяви Маси пред Business Insider. "След един месец ще има нужда от много по-голям обхват, за да бъде наблюдаван (16" или по-голям )".