26 септември 2020

Учени откриха веществото, което предизвиква грамадните нападения от скакалци

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 август 2020 в 15:02 50590
Снимка: pixabay

Измежду различните световни кризи на 2020 година се нарежда и едно от най-сериозните нападения от скакалци, което съсипа посеви и лиши от прехрана хиляди хора в много части на Близкия Изток и Африка. Ново откритие, публикувано в Nature, открива кои специфични феромони привличат толкова скакалците, което носи нова надежда за разработване на стратегии за справяне с тяхното опустошително разпространение.

Учените отдавна предполагат, че феромон, който привлича скакалците, е причината за огромните струпвания на насекомите. Няколко от веществата са познати на науката, но точно кое въздейства и на мъжки, и на женски, при това толкова силно, че да предизвика грамадните нападения, все още оставаше неясно.

Изследователите изолират шест вещества от 35, отделяни от скакалците, избрани, защото се срещат по-често при видове, които нападат на рояци, отколкото при индивидуално живеещите. Учените изследват как всеки от шестте феромона влияе на скакалците и откриват, че само молекулата на 4-виниланизола има достатъчна сила и способността да привлече мъжки и женски скакалци от всякакъв стадий на развитие. Още повече, молекулата е способна да привлече и самотни скакалци, което доказва колко силно е въздействието й върху насекомите.

Концентрацията на този силен феромон се увеличава с нарастване на гъстотата на популацията, което показва по какъв начин нападенията се разрастват толкова бързо до напаст с библейски пропорции. Изследването на ефективността му върху групи с различен размер показва, че едва 4 или 5 скакалци са достатъчни, за да отприщят нападение, засилвано от 4-виниланизола.

Климатичните промени със серии от необичайно силни дъждове в последните сезони подпомагат експлозивното нарастване на популациите на пустинните скакалци Schistocerca gregaria. Те достигат до милиарди на брой и оставят след себе си унищожена растителност и посеви Ефектът е толкова сериозен, че земеделците изгубват съвсем прехраната си и в застрашените райони не достига храна за задоволяване на нуждите на населението.

Досега единственото оръжие за борба с напастта бяха силни пестициди, но бързо придвижващите се скакалци и засягането и на полезни насекоми, я правят не достатъчно ефективна. Надеждите са, че установяването на ролята на 4-виниланизола за нападенията може да бъде използвано, за да се прекъсне цикъла им на събиране и размножаване. Учените предполагат, че може да се използва синтетичен феромон, който да привлече рояците в капани или да се създаде блокер на веществото, така че да се предотврати формирането на рояци.

Източник: IFLScience - Scientists Have Identified The Pheromone That Triggers Devastating Locust Swarms