За 27 години летящите насекоми в Европа са намалели с 76% по маса (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 19 октомври 2017 в 10:37 5606 1

Кредит ENTOMOLOGICAL SOCIETY KREFELD

Европейски еколози установиха, че биомасата на летящите насекоми в националните паркове в Германия за 27 години е намаляла с 76%.

Колебанията на метеорологичното време, използването на земята и промените в средата на местообитанията не обясняват толкова силен спад, така че учените все още не могат да открият причините за тази тревожна тенденция.

Изследването е публикувано в PLoS ONE.

Летящите насекоми играят огромна роля във функционирането на екосистемите. Според изследователите те опрашват 80% от дивите растения и служат за храна за 60% от птиците, както и за много бозайници и земноводни. Сега, по неизвестна причина, броят и разнообразието на летящите насекоми спада. Според скорошно проучване между 1990 и 2011 г. броят на пеперудите в Европа се е понижил с 50%. Същото се случва и с броя на медоносните и земните пчели и молците.

Според авторите на новата статия подобни проучвания често са ограничени до няколко добре проучени видове и общата картина може да е различна. За да оценят мащабите на проблема, изследователите анализираха промяната в масата на летящите насекоми за 27 години, от 1989 г. до 2016 г. От март до октомври всяка година те поставят в 63 природни защитени зони в различни части на Германия големи марлеви капани и претеглят уловените насекоми.

Примери за оперативни капани. More than 75 percent decline over 27 years in total flying insect biomass in protected areas. PLoS ONE/2017

Също така учените отбелязват, че някои фактори (промените в метеорологичните условия или местообитанията и използването на земята от хората) са повлияли на намаляването на броя на летящите насекоми. За да анализират ефекта от метеорологичното време, учени събират данни от 169 климатични станции. За използването на земята те следят с помощта на аерофотоснимки на горите, естествените ливади и земеделските земи, направени в различни години. Учените проследяват промяната на условията на местообитанията, изчисляват броя и разнообразието на растенията в близост до капаните. Те също така анализират условията, при които растенията растат, включително съдържанието на азотни съединения и киселинността на почвата, температурата и влажността на въздуха.

Оказва се, че средно от сезон на сезон биомасата на насекомите от 1989 до 2016 г. е спаднала с 76%. В средата на лятото тази цифра намалява до 82%. По този начин, според авторите на проучването, намаляването на броя на отделните видове пеперуди, молци и пчели повтаря общата тенденция за намаляване на броя на летящите насекоми в Европа. При това факторите, които анализират учените - промените във времето, условията на местообитанията и използването на земята, повлияват върху спада в масата на насекомите само на определени места, но не влияят на тенденцията като цяло.

Wikimedia Commons

Изследователите отбелязват, че е възможно причината да е от фактори, които не са взети под внимание - промени в климата като продължителни засушавания или използването на инсектициди и торове целогодишно по нивите, обработката на почвата. Възможно обяснение може да бъде и това, че всички защитени територии, където учените са улавяли насекоми, са били разположени до земеделска земя.

Така или иначе, за да се разберат причините за това, което се случва, са необходими по-задълбочени изследвания, отбелязват авторите.

Броят на летящите насекоми намалява не само в Европа. Преди две години, учените докладваха за загадъчна болест, която унищожи 42% от пчелите в Съединените щати, а наскоро бе съобщено за рязък спад в броя на пеперудите монарх в Северна Америка.

19.10 2017 в 13:45

По някаква неведома за мен причина комарите ИЗОБЩО не намаляват.