17 септември 2019
  •  Говорят медиците

Да въртим педали под бюрото

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 август 2015 в 10:5248750
Снимка: DuoDesk LLC

Използването на преносим велоергометър, непосредствено под бюрото, намалява теглото на офис работниците, подобрява тяхната концентрация и производителност, както и за намаляване на броя на дните в отпуск по болест. Това предлагат физиолози от Университета на Айова.

Също така, учените доказали, че използването на уреда на работното място насърчава служителите към физическа активност. Изследването е публикувано в American Journal of Preventive Medicine, а прессъобщението може да намерите на интернет страницата на университета.

Учените обобщили резултатите от своета трета пилотно проучване, за което били избрани 27 служители на една компания в Айова. Всички служители се занимавали с изключително неподвижна работа на бюро в офис. В течение на 16 седмици под бюрото на всеки един от тях е монтиран велоергометър. Три пъти в продължение на всяка работна седмица, при служителите идват писма за напомняне на ползите от физическата активност, препоръки за упражнения на тренажор и промяна на позата. Специален датчик записва продължителността и интензитета на ежедневната физическата натовареност на служителите.

Установено било, че всеки участник в експеримента средно върти педалите най-малко 50 минути на ден. Почти всички съобщават за подобряване на здравето си, самочуствието си и производителността, което било потвърдено от обективни показатели. Всички служители съобщавали за обща загуба на тегло, намаляване на мазнините и техния дял в общата маса, както и успокояване на сърдечния ритъм в покой. Освен това, 70% от участниците искали да им оставят тренажора и да продължат да го използват и в бъдеще.

Физиолозите от Айова повече от пет години проучват различните фактори, които влияят на физическата активност на офис служителите. По тяхно мнение, дори и интензивните упражнения след работа не предотвратяват здравословните проблеми, причинени от заседналия начин на работа - само на постоянната, макар и малка, физическа активност може да реши проблема. Въпреки това, както се вижда от предишни изследвания, хората не могат да намерят време за половин час бягане в средата на деня, а спортна зала или тренировъчно оборудване в офиса се притесняват да използват - това откъсва служителя от работа и води до конфликти в колектива.

Броят на хората, ангажирани в заседнал начин на работа в САЩ се увеличил от 50-те години с 83%. 43% от работните места изискват продължителна работа на бюро с компютър и офис техника. Според Световната здравна организация, поради липса на физическа активност, умират всяка година 3,3 милиона души, което прави заседналия начин на живот четвъртата по значимост причина за смъртност.