Нови ГМО дрожди могат да синтезират опиати

В бъдеще дрождите ще се превърнат в универсална биохимична фабрика

Наука ОFFNews Последна промяна на 14 август 2015 в 12:28 8972 0

Кредит Stephanie Galanie and Christina Smolke

Кръговете в ляво представляват организмите, които са дaли гени на ГМО дрождите: калифорнийски мак, плъх, растението Coptis, бактерии и опиумен мак.

Това е един от най-сложните подвизи на синтетичната биология досега: изследователски екип е конструирал дрожди със смес от гени на растения, бактерии и гризачи, които превръщат захар в тебаина, ключова суровина (прекурсор) за опиати като морфин и други мощни болкоуспокояващи лекарства.

За това постижение на генното инженерство разказва Science magazine.

Благодарение на дрождите (микроскопични гъби) ние имаме хляб и бира.

Сега генетиците са успели за първи път да накарат един щам дрожди да превръща захар в болкоуспокояващо лекарство - хидрокодон. Хидрокодонът е мощен наркотичен аналгетик и е част от редица лекарства, включително известния викодин, който се състои от хидрокодон и парацетамол.

Вторият щам може да произвежда тебаин, прекурсор на опиати, който фармацевтичните компании използват, за да направят оксикодон. Оксикодонът има обезболяващия ефект на морфина и хероина, при по-ниска склонност към пристрастяване. Използва се в онкологията, като обезболяващ препарат, но е възможна и двойна употреба.

Доклад за откритието е публикуван в Science.

Снимка:Stephanie Galanie

Биолозите от Станфорд, водени от Кристина Смолке (Christina Smolke) въвели в клетките на дрождите повече от 20 гени. Всъщност е въведен цял метаболитен път, отделни фрагменти на който са взети от генома не само на калифорнийски и опиумен мак, но също и от други растения като Coptis, бактерии Pseudomonas и дори плъхове. Следват още няколко стъпки на химични преобразувания, за да се увеличи добива на продукта и т.н, за да може генномодифицираните дрожди да се използват във фармацевтичната индустрия.

Твърде много пациенти не могат да си позволят необходимите аналгетици поради високата им цена. Опиатите все още се получават като се извлича сок от опиумен мак, който расте само в определени региони на света. Отглеждането му включва огромни рискове, известни на всички, които правят производството му в пъти по-скъпо. Дрождите могат да променят тази ситуация, позволявайки да се синтезират, необходимите за медицински цели опиати директно в лаборатория.

Откритието може да промени изцяло начина, по който фармацевтичните компании правят болкоуспокояващи лекарство. Но за съжаление, това също може да отвори възможности за  "домашно приготвен" хероин.