Култов комплекс от желязната епоха e открит под турски дом

Почти разрушен от съвременни грабители

Ваня Милева Последна промяна на 12 май 2022 в 00:00 17321 0

Пано, изобразяващо на шествие от богове и богини от арамейския пантеон с фигури, дигитално подчертани в черно, намерено в подземния комплекс в Башбюк, Турция. Кредит: M. Önal, C. Uludağ, Y. Koyuncu; Antiquity Publications Ltd

Неумела схема за плячкосване довежда археолозите до подземен комплекс от желязната епоха в Турция, който може да е бил използван от култ към плодородието през първото хилядолетие пр. н.е., установява ново проучване.

Древният комплекс, който все още не е напълно проучен поради нестабилността на структурата, има редки скални рисунки по стените си, представящи процесия от божества, изобразени в асирийски стил. Изглежда, че този стил на изкуството е адаптиран от местни групи, което показва колко силно културата на Неоасирийската империя - която произхожда от Месопотамия и по-късно се разширява в Анадола - се разпространява сред хората, които тя завладява в този регион, според новото проучване, публикувано онлайн на 11 май в списание Antiquity.

„Находката свидетелства за упражняването на асирийската хегемония в региона в ранните му фази“, коментира пред Live Science един от авторите на изследването Селим Ферух Адали (Selim Ferruh Adalı), доцент по древна история в Университета за социални науки в Анкара. „Стенното пано съдържа изображение на шествие от богове и богини от арамейския пантеон с неизвестни досега елементи, с арамейски писмо за описание на някои от божествата, като същевременно съчетава неоасирийска, арамейска и сиро-анадолска свещена иконография.

Властите научиха за древния подземен комплекс през 2017 г., след като иманяри го откриват под къща в турско село и решават да ограбят неговите съкровища. Полицията обаче осуетява грабежа и разследващите служители скоро откриват изкуствен отвор, който грабителите са прорязали пода на двуетажната къща в село Башбюк, Южна Турция. Това откритие кара полицията да уведоми Археологическия музей Шанлиурфа, чиито археолози установяват, че отворът, който е с размери около 2,2 на 1,5 метра, води до входна камера, изсечена от варовикова скала в подземен комплекс.

Подземният комплекс датира от ранния неоасирийски период (около 9 век пр. н. е.) и включва горна и долна галерия, както и входна камера. Оригиналният отвор към входната камера все още не е намерен.

Експертите на музея са извършили спасителните разкопки през август и септември 2018 г., разказва Адали. Те обаче спират спасителните разкопки след два месеца поради нестабилността на обекта. Сега районът е под правната защита на Министерството на културата и туризма на Турция.

Интерпретативни скици на група божества в Basb̧ük (отгоре) със снимки на сцената (отдолу). Кредит: снимки от Y. Koyuncu и M. Önal; интерпретативни рисунки от M. Önal, базирани на лазерно сканиране от Cevher Mimarlık; Antiquity Publications Ltd

По време на краткия период на разкопки археолозите премахват отложенията, паднали поради ерозия в подземните пространства, което разкрива декоративен скален релеф, изсечен в стенен панел. Паното изобразява шествие от богове и богини от арамейския пантеон, някои с арамейски надписи до тях.

Адали установява, че паното има голямо историческо значение.

Снимка на подземния комплекс в Южна Турция.  Кредит: C. Uludağ; Antiquity Publications Ltd

Кратък арамейски текст за бога на луната Син. Кредит: C. Uludağ; Antiquity Publications Ltd

Част от панела, изобразяваща Хадад, бог на бурите, дъжда и гръмотевиците и Атаргатис, главната богиня на Сирия. Кредит: Önal, M. et al; Antiquity Publications Ltd

Археолозите откриха арамейски текст вдясно от главата на бога на бурята. Кредит: SF Adalı; Antiquity Publications Ltd

Експанзията на неоасирийската империя в днешна Турция вдъхновява културна революция, тъй като асирийският елит използва изкуството от своя дворцов стил, за да изрази властта си над местните лувийски и арамейски говорещи народи.

Паното в Башбюк показва как асирийското изкуство е адаптирано в арамейския стил в провинциалните градове и села, смятат изследователите.

Според проучването четири от осемте божества, изобразени на панела, не могат да бъдат идентифицирани. Арамейските надписи обозначават три от боговете: богът на бурите, дъжда и гръмотевиците Хадад, съпругата му Атаргатис, богиня на плодородието и закрилата, лунният бог Син и богът на слънцето Шамаш. Рисунката на Атаргатис е най-ранното известно изображение на тази богиня, главната богиня на Сирия, в този регион, добавят изследователите.

„Включването на сиро-анадолски религиозни теми илюстрира адаптиране на неоасирийски елементи по начини, които е неочаквано за по-ранни находки, коментира Адали в изявление: „Те отразяват по-ранна фаза на асирийско присъствие в региона, когато местните елементи са били по-подчертани."

Божествата на паното на стената предполагат, че това е „местоположение на регионален култ към плодородието на сиро-анадолски и арамейски божества с ритуали, наблюдавани от ранните неоасирийски власти“, обяснява Адали пред Live Science. Един от тези авторитети може да е бил Мукин-абуа, неоасирийски служител, живял по време на управлението на асирийския цар Адад-нирари III (811 пр. н. е. до 783 пр. н. е.). Изследователите са  идентифицирали надпис, който може да се отнася до Мукин-абуа (Mukīn-abūa). Възможно е Мукин-абуа да е поел контрола над региона и да е използвал този комплекс, за да се интегрира с местните жители и да ги спечели, предполагат изследователите.

Междувременно присъствието на неоасирийско изкуство в този комплекс не означава непременно, че художниците на империята са създали това пано. По-скоро е вероятно, че „паното е направен от местни художници, обслужващи асирийските власти, които са адаптирали неоасирийското изкуство в провинциален контекст“, смята Адали.

Той добавя, че екипът подозира, че по-нататъшните разкопки ще разкрият повече части от подземния комплекс и вероятно ще дадат повече примери на произведения на изкуството, тъй като досега е проучена само малка част от целия обект. Очакват се да бъдат извършени пълномащабни разкопки, когато целият обект бъде подготвен, съгласно процедурите на турските закони за културното наследство.

Справка: An Assyrianised rock wall panel with figures at Başbük in south-eastern Turkey,
Mehmet Önal, Celal Uludağ, Yusuf Koyuncu and Selim Ferruh Adalı
11 May 2022, Antiquity, 1-17. doi:10.15184/aqy.2022.48

Източник: Fertility cult complex discovered under Turkish home dates to the Iron Age
Emily Staniforth,  Live Science

Най-важното
Всички новини