И тази година месец септември в Берлин започна с наложилия се в световен план международен панаир за битова електроника и домакински уреди "IFA-Berlin".
От 2-ри до 9-ти септември вратите бяха отворени и за широката публика и, въпреки че този път не видяхме чудеса и сензации, равносметката от 245 000 посетители и обща сума за договорени поръчки възлизаща на 4,35 милиарда евро, говорят за един безспорен успех на „IFA-Berlin”-2015.
Това ни кара да се замислим дали въобще е възможно в днешно време да осъзнаем, че пред нас стои новото техническо чудо или се налага да се консултираме с професионалист? Съвременната битова техника вече борави с категории, които са трудно разбираеми за потребителите с нетехническо образование. Това прави задачата на организаторите на изложението изключително сложна: от една страна се очаква изложението да впечатли широка маса потребители, докато от друга техническият прогрес, дори и в битовата техника, е достигнал ниво на съвършенството, което е непроследимо в масов план.
Целеустремеността към технически постижения отдалечава новите технически уреди от широката маса, за която всъщност те са предназначени. Така не само се намалява любопитството в масов план, но и се пропуска шансът изобретателите да реализират своевременно сензацията от новото решение - то се явява непроследимо за широката маса, а за някои поколения дори и езиково неразбираемо. За поколенията, израснали с т.н. "умни електроуреди", английските термини като "смартфон" (умен телефон), "смартхоум" (умен дом) са част от техния основен речников фонд, а префиксът "смарт" (умен) вече се е наложил като словообразуващ и приобщава към достиженията на техническия прогрес онези, които умеят да го използват. Въпреки масовата употреба на този термин обаче, за много хора той остава неразбираема чуждица.
Става ясно, че борбата за първенство в решенията за "смартхоум" (умен дом) ще бъде доминираща и през идните години на международните панаири за битова електроника и домакински уреди "IFA-Berlin". Тази година наложилите се вече на пазара производители, между които Miele, Siemens, Panasonic, Bauknecht, ще трябва да осъзнаят сериозните амбиции на конкуренцията, като например Busch-Jaeger, но и други производители, готови да инвестират с широк замах в бъдещето нови решения за дистанционно контролиране на т.н. смартхоум („умен дом”) посредством смартфоун (умен телефон).
За онези, които още не разбират за какво точно става дума при тези решения, Bauknecht предлага на щанда си демонстрации на живо. Там красива дама се обажда от работното си място по мобилния телефон на домакинските уреди в къщи, за да проведе различни домакински процедури. Тя комуникира с хладилника и за секунди има точния списък на липсващите хранителни продукти, които да закупи на връщане от работа; комуникацията със съдомиялната я информира, че някой от семейството е оставил съдовете неизмити и тя съответно чрез телефона пуска в действие съдомиялната машината от работното си място, за да има чисти съдове за вечеря.
За съжаление обаче тази рекламна стратегия на производителя не е впечатляваща и публиката отегчено преминава към следващия щанд – въпреки че изпълнителката е изключително симпатична, а зад кулисите се вижда сянката на втора, не по-малко симпатична дама, с поднос в ръка и на изходна позиция – готова да награди с рекламни материали онези, които са издържали до края.
Но рекламните химикалки и торбички не са вече причина за съвременния посетител да отдели от ценното си време за нещо, което му е скучно, и краят на демонстрацията е пред посетители, които току-що са пристигнали и съответно пропуснали началото.
Ново техническото решение на Siemens – готварската печка самостоятелно да разчете баркода на пицата и да се съобрази с необходимите изискванията при избора на температура и време на приготвяне по-скоро плаши.
Както и обещанието на производителя „за един по-независим живот”.
Звучи съмнително пред явната зависимост от електроника, която изглежда излишна при готвенето на пици и други полуфабрикати.
Panasonic печелят посетителите с демонстрации на кулинарно съвършенство и поканата "да се открие вкуса на нещо ново" звучи мотивиращо.
Тук техническите решения се споменават между другото, а в центъра на демонстрацията е приготвянето на дадено ястие или напитка, като между демонстраторите са и известни готвачи, специално пристигнали от Япония за изложението.
Посетителите се тълпят пред щанда на Panasonic, привлечени от ароматите на екзотично ядене и красивите цветове на националните облекла на демонстраторите, които не само показват как сами да си приготвим едно японско ястие – ако имаме в къщи новата готварска печка на Panasonic – но и раздават порции за дегустация, с което правят изживяването на щанда незабравимо и обещанието на производителя вече изпълнено.
Но още по-впечатляваща от кулинарна демонстрация и дегустация е стратегията на Busch-Jaeger. Те предлагат танцов спектакъл по хореография на Оке Вамбу, създаден специално за тазгодишния Международен панаир за битова електроника и домакински уреди "IFA-Berlin".
С обединените средства на танцовото, музикалното, театралното и филмовото изкуство, както и на акробатика, мода и дизайн - хореографията демонстрира свобода, динамика, безгранична подвижност, изненадваща спонтанност, интелигентни решения - т.е. всички онези качества, с които производителят Busch-Jaeger иска да спечели потребителите, но без да се натрапва и без дидактика, а по сугестивен начин.
Връзката между хореографията на танцьорите от Лондон и техническите решения за смартхоум на Busch-Jaeger се постига с видеофилм, който също е част от спектакъла със заглавие "BRIGITTE Smart Fashion Show".
И отново наблюдаваме, как думичката "смарт" (англ. "умен") не само разширява своето семантично поле, но и придобива вече и самостоятелна употреба. Тя се превръща в символ не само за технически прогрес, но и за едно ново поколение, което се отличава с особени качества. Продължаваме да я срещаме почти на всяка крачка, а при официалната обиколка по повод откриването на щандовете на Международния панаир за битова електроника и домакински уреди кметът на Берлин г-н Михаел Мюлер формулира своята стратегия за немската столица с думите: "Ние искаме да бъдем умният град на Европа". ("Wir wollen die Smart City Europas sein"). А когато и политици подхванат един термин, той с бързи темпове влиза в основния речников фонд на един език, многократно мултиплициран от средствата за масова комуникация – преса, телевизия, радио.
Всъщност тази особена специфика на медиите е свързващото звено между отделните изложения в историята на Международния панаир за битова електроника и домакински уреди "IFA-Berlin". Организаторите предпазливо запазват наложилото се вече име – абревиатура от немски "internationale funk-ausstellung" (IFA) – "международно изложение за радио-техника", с което подчертават приемствеността в традицията на едно начинание, стартиралото на 4-ти декември 1924 г. в Дома на радио-индустрията (нем.: "Haus der Funkindustrie") в Берлин – т.н. „Международно изложение на немската радио-техника”. Още от самото начало това изложение се превръща във водещо не само в Германия, но и в световен план. Три години по-късно, в непосредствена близост до Дома на радио-индустрията в Берлин, е завършен строежът на Берлинската радио-кула построена от архитект Хайнирх Щраумер по образец на Айфеловата кула. Нейното пускане в употреба на 3-ти септември 1926 г. е сензацията на третото Международното изложение за радио-техника. Същата година е и първото предаване на живо – по радио канал, а през 1928 г. се предава на живо и по телевизионен канал. Тези факти превръщат Международното изложение за радио-техника в символ на място, където ежегодно се демонстрират последните достижения на техниката и тази конотация кара организаторите да запазят названието, макар и днес радиотехниката да е минимално застъпена на панаира. Уреди като радиото в ретро стил на производителя от Полша "Adler" с интегрирани модерни устройства за звуко-възпроизводство са по-скоро изключение.
Телевизорите с плоски екрани бяха сензацията на "IFA-Berlin" преди 8 години – точно толкова време чакахме, когато бях дете в София, за да ни дойде редът да си купим телевизор въобще – от онези с кинескоп и изпъкнал екран.
Днес ъгълът на екрана не показва изпъкналост, а хлътване и се говори за "огънат екран". Но и огънатият екран беше сензацията на изложението преди няколко години, а през 2013 г. южнокорейският производител LG показа, че този огънат екран може да има и диагонал от близо два метра. Тази година уредите са още по-големи, резолюцията на образа още по-голяма, но сензацията остава неуловима за простото око.
Може би след време ще осъзнаем, че в телевизионната техника, представена на „IFA-Berlin“ 2015 също е имало сензационни решения, но към дадения етап най-впечатляващи са мащабите на изложението. Изложбената площ от близо 150 000 м2 е определено рекордна, както и броят на изложителите, който тази година е 1645, а списъкът на участниците доближава 2000. На фона на тези измерения дори и Берлинската радио-кула може да остане незабелязана от някои посетители, тъй като е обградена от 8 халета, а те от своя страна са само една трета част от вече общо 29 халета на изложбения комплекс, който денс се нарича Берлин Експо Център Сити (Berlin ExpoCenter City). Между тези 8 халета, които са разположени в каре около Кулата е и хале № 14 – мястото, на което през 1924 г. се е намирал Домът на радио-индустрията.
Между изложителите са не само за водещите на пазара производители на апарати за комуникация и компютърно оборудване, битова електроника, домакински уреди, но и екипите на телевизионни
и радио-предавания,
изявени групи от социалните мрежи и интернет - платформи, фризьорски салони демонстрират умни маши за коса и сешоари.
Предавания на живо по няколко канала дават възможност на всеки един от посетителите участват в известни шоу-предавания,
телевизионни игри
или да получат лично автограф от актьори на популярни телевизионни сериали.
Изявени личности ръководят форуми за дискусии и презентират най-новото от своята сфера. Известни и неизвестни готвачи демонстрират предимствата на дадени домакински уреди, като напр. тук на KtichenAid.
В този процес посетителите имат възможността да проследят всички стъпки при приготвяне на даденo ястие и после са поканени да опитат и сами да оценят неговите достойнства.
Много от производителите залагат на национални специфики и традиции, като например испанският производители за кухненски уреди Fagor демонстрира на щанда си изкуството за рязане на хамон
а нарязаните парченца щедро се поднасят на минаващите посетители
придружени от чаша бяло или червено испанско вино.
Английската фирма GlenDimplex залага на стабилна форма в ретро стил, с което печели носталгично настроените потребители с модерни изисквания.
Подобна стратегия наблюдаваме и при шевните машини на Toyota.
Най-разнообразно е изобилието при машините за кафе и соко-изтисквачките. За да се убеди потребителя в предимствата на демонстрираната техника се предлага на всеки посетител да работи с новите технологии и да си направи сам кафе с избраните от него качества. И тук решенията са многобройни и дори диаметрално противоположни като стратегия: от пластмасови капсулки
до възможността за контакт със суровото зърно, което потребителят сам пече в мини-машинката предлагана от Melita, и съответно сам определя, колко да е препечено то. Необходимото количество зелени зърна се слагат в машинката като температурата и времето за печене на суровото зърно се избират спрямо личния вкус и предпочитания. Като качества за „хубаво кафе” се изтъкват „киселинно” но не „кисело”, „нагарчащо” но не „горчиво” и една „специфична сладост”, която се постига в процеса на препичане чрез карамелизиране на захарите на самото зърно. Потребителят получава точна инструкция, как да постигне тези качества с новите уреди в домашни условия.
При Nespresso зърното е скрито в красива пластмасова капсула и различните вкусови гами са сигнализирани с различен цвят на пластмасата, от която е изготвена капсулата. И тук изборът е огромен.
Кафе в шарена капсула предлага и Nescafé.
Illy залагат на дизайна на уреда, на атмосферата на щанда, ярки цветове и компактни форми в ретро дизайн.
Сокоизтисквачки и машини за смутита предлагат ново ниво на запазване на витализиращите качества на суровините при приготвяне на напитки от пресни плодове, зеленчуци и билки в домашни условия. Тук новото техническо решение е в отстраняване на високо-оборотни центрофуги, като ключови характеристики са „бавното” и „студено” изцеждане на сока – технология, която гарантира запазване на по-голямата част от неговите качества, както в т.н. „бавна соко-изтисквачка” (англ. Slow Juicer).
или уредите на корейския производител Hurom
или на Panasonic
И тази година новите решения за преносимия компютър са в подобряване на познатите характеристики при комбиниран режим на действие, което утвърждава името му като „многорежимен лаптоп”.
Идеята за гъвкавост на устройството символично се запазва в названието „йога”, с което производителят Lenovo стартира преди няколко години серия, в която се постига динамика във формата на конструкцията на устройството, така че то да е винаги в най-удобна за потребителя позиция. Но и тази идея е вече стандарт в бранша, както например тук при производитея Acer, където наблюдаваме не по-малка гъвкавост на уреда, без да е „йога”.
Същото важи и за уредите на Toshiba, като производителят държи да се помни, че от 30 години е водещ.
Така че и в сферата на преносимите компютри не виждаме някакъв качествен скок, а по-скоро „козметични” подобрения.
При дигиталните фотоапарати интересна е възможността за видео-заснемане на движения на забавен кадър. Дигиталният фотоапарат на Sony-Cyber-shot RX100M4 предлага видео-заснемане с 4К резолюция при скорост от 500 кадъра в секунда, което определено впечатлява, но максималната продължителност на записа от общо 4 секунди все още не звучи убедително и цената на апарата от 1300 Евро не обещава налагане на пазара.
Много от производителите не търсят сензацията, а предлагат дребни допълнителни удобства, с които не само да спечелят нови потребители, но и да убедят вече наличните клиенти, които вече са се обзавели и добре познават даден тип уред, да се подновят. Така например машините за домашен хляб – т.н. хлебо-пекарни на Panasonic предлагат допълнително към комбинираните функции за месене и изпичане на тестото също и възможност за складиране на съставките за хляба, с което става възможно предварителното програмиране на час.
Например искаме да имаме за закуска в 7:30ч. сутринта готов хляб, тогава можем в удобен за нас час да поставим продуктите в машината – например от вечерта.
Машината сама се грижи както за температурата на съхранение на продуктите преди смесването им с маята, така и за точния момент, в който всички съставките да се смесват и тестото да се омеси. По този начин топлият и вкусен хляб е готов в предварително-програмирания от потребителя час и съдържа само онези съставки, които сами сме сложили вътре. Цената на уреда от 250 евро също убеждава.
Дали техническите решения и устройства, представени тази година на Международния панаир за битова електроника и домакински уреди, ще бъдат обект на търсене на пазара или потребителят ще предпочете да изчака подобренията на бъдещето, предстои да наблюдаваме но независимо от резултатите, "IFA-Berlin" е на път да се наложи като „Официален партньор на бъдещето”, както обещават нейните организотори.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари