На днешната дата през 1830 година Манчестър и Ливърпул са свързани от парната железница на Джордж Стивънсън, връзката им остава в историята като първата жп линия в света.
В 11:20 часа на 15 септември от Ливърпул към Манчестър потегля парният локомотив "Ракета" с прикачени към него осем вагона. Изобретателят Стивънсън конструира не само локомотива, но и неговия път, заедно с всичките му мостове и виадукти.
Ширината на междурелсието, избрана от Стивънсън, все още се счита за стандарт във всички европейски страни, с изключение на Русия и Финландия, която преди това е част от Руската империя.
Влаковете по това време са се движели с главозамайващите 30 мили на час (48 км/ч) - два пъти по-бързо от най-добрите пощенски коли.
Когато се появява влакът, някои хора се опасяват, че ще се задушат, ако пътуват с толкова бърза скорост, но бързо свикват.
Но на този ден се отбелязва и един печален повод. Железопътният транспорт по това време е все още новост и правилата за безопасност не са били популярни. Член на Парламента от Ливърпул на име Уилям Хъскисън пресякъл жп линията близо пред забързаната "Ракета" и влиза в историята като първият човек в света, прегазен от влак.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12687
2
17.09 2016 в 14:03
Глупости!
Само името му е "Стандартно междурелсие", но не е стандарт в цяла Европа. В Испания и Португалия използват т.нар. "Иберийско междурелсие" от 1668 мм, а преди това са на 1664 и 1672 мм. При това имат и стари теснолинейки на 1000, 600 и 500 мм.
В Ирландия пък са на 1600 мм, което се нарича "Ирландско междурелсие".
12373
1
15.09 2016 в 14:16
Последни коментари