Необичайна 4000-годишна статуя се отклонява от правилата на древноегипетското изкуство

Ваня Милева Последна промяна на 01 октомври 2025 в 00:00 168 0

скулптурна група на древноегипетско семейство

Кредит Zahi Hawass Library

Уникалният артефакт изобразява древноегипетско семейство, състоящо се от благородник и съпругата му, като и двамата са изваяни като триизмерни фигури, докато дъщерята на двойката изглежда издълбана като релеф в камъка.

Археолози откриха 4000-годишна варовикова статуя на египетско семейство, която според тях е различна от никоя откривана досега.

Уникалният артефакт изобразява древноегипетско семейство, състоящо се от благородник и съпругата му, като и двамата са изваяни като триизмерни фигури, докато дъщерята на двойката изглежда издълбана като барелеф в камъка.

Статуята, описана в скорошно проучване от д-р Захи Хавас (Zahi Hawass) и д-р Сара Абдох (Sarah Abdoh), представлява първия известен пример за семейна статуя от Старото царство, изобразяваща индивид по този необичаен начин.

Един благородник и неговото семейство

Статуята е открита през 2021 г. в оградено място в Сакара, известно като Гиср ел-Мудир. Главната фигура на статуята изглежда е благородник, чийто ляв крак е изправен напред, символизирайки жизненост и сила. Той е изобразен с къса перука и плисиран килт. Скулпторът е подчертал и горната част на тялото на фигурата, като е детайлизирал раменете, гърдите и ръцете.

До него жена, за която се предполага, че е негова съпруга, коленичи и държи десния му крак. Тя е изобразена с права рокля, широка яка и перука до раменете. По-малкият ѝ мащаб спрямо благородника отразява артистична конвенция, като размерът показва социален статус или йерархия.

Барелеф на дъщерята.Барелеф на дъщерята. Кредит: Zahi Hawass Library

Третата фигура отличава това произведение. На заден план се появява дъщеря, издълбана в камъка до крака на баща си. Тя е изобразена в артистичен стил, известен като барелеф, само леко повдигната над повърхността. Тя протяга едната си ръка, държейки се за крака на баща си, докато в другата си ръка стиска гъска.

Намерено без контекст

Статуята е била извадена от пясъците на Сакара, очевидно изпусната или изоставена от крадци на гробници. Тъй като е била открита извън контекста, археолозите не могат да я свържат с конкретна гробница, нито да я датират по надпис.

В резултат на това изследователите се позовават на стилистичен анализ, сравнявайки пропорциите, прическите и облеклото на статуята с други известни образци. Чрез този процес те определят, че произведението най-вероятно датира от V-та династия, период, обхващащ приблизително 2494 до 2345 г. пр.н.е.

Художествен експеримент

Особено близък паралел може да се открие в семейната статуя на Ирукапта. И двете произведения изобразяват благородник, стоящ с левия си крак напред, облечен в подобни килтове и перуки, придружен от коленичила съпруга до него. В статуята на Ирукапта синът е изцяло изваян в традиционното триизмерно представяне на членовете на семейството. Въпреки тези прилики, статуята на Гиср ел-Мудир се откроява с двуизмерното си изображение на дъщерята.

Семейните статуи от Старото царство обикновено изобразяват всички членове като напълно триизмерни фигури. Чрез комбиниране на пълна скулптура за родителите с проста резба за дъщерята, произведението Гиср ел-Мудир оспорва установените художествени традиции.

Причината за това необичайно третиране остава неясна. То може да отразява символична йерархия, като дъщерята заема по-малко видно място от родителите си. Може също така да представлява просто практично решение композицията да се помести в един каменен блок.

Каквато и да е мотивацията, този отличителен подход отличава статуята в рамките на традицията на египетското изкуство.

Семейството и задгробният живот

Този тип семейни статуи са играли съществена роля в гробниците от Старото царство. Те са олицетворявали починалия, както и неговите близки, осигурявайки тяхното присъствие във вечността. Децата често са се появявали, държащи животни или някакъв вид храна. Тези дарове са били предназначени да издържат семейството в отвъдния живот. Гъската на дъщерята се вписва в този установен модел.

"По време на Старото царство е било обичайно да се изобразява тази сцена", обяснява Хавас. "Тъй като в тази гробница няма запазени стенни сцени, които да можем да видим, статуята на дъщерята, държаща гъска, може да е изпълнявала същата функция, носеща провизии за отвъдния живот."

Пренаписване на правилата

Въпреки скромните си мащаби, статуята на Гиср ел-Мудир предлага нов поглед в изучаването на египетското изкуство. Тя показва, че занаятчиите от Старото царство са експериментирали с форма и символика, вместо стриктно да се придържат към установени формули.

По същество, тази рядка статуя подобрява разбирането ни за египетското изкуство и напомня на археолозите, че много от нашето разбиране за древния свят все още остава неизвестно.

"Тази статуя е първата по рода си в Старото царство, която изобразява член на семейството по толкова уникален начин", заключават авторите.

Справка: Hawass, Z., & Abdoh, S. A. (2025). Family Statue from Gisr el-Mudir (Saqqara). The Journal of Egyptian Archaeology, 0(0). https://doi.org/10.1177/03075133251329948

Източник: This Unusual 4000-Year-Old Statue is Challenging Our Ideas on Ancient Egyptian Traditions, Austin Burgess, The Debrief

    Най-важното
    Всички новини