Екип от учени от САЩ и Австралия, анализирайки промените в емоциите в популярни текстове на литературни произведения, са намерили в тях няколко основни типа сюжети.
Сред тях най-популярни са:
- Убий чудовището (пример: Беоулф).
- От дрипи към богатство (пример: Пепеляшка).
- Търсене (пример: Рудниците на цар Соломон),
- Пътешествие и завръщане (пример: Машината на времето).
- Комедия (пример: Сън в лятна нощ).
- Трагедия (пример: Ана Каренина).
- Прераждане, метаморфоза (пример: Красавицата и звярът).
Проучването е публикувано като препринт в сайта arXiv.org.
За анализ на емоциите е използван алгоритъма "хедонометър" (Hedonometer), основан на речник, в който за всяка дума съответства цифрова стойност, която отразява емоцията в думата. "Радостните" думи имат положителни стойности и обратното. Авторите са изследвали 1737 художествени произведения, не по-дълги от 200 000 думи, изтеглени от свободната библиотека на проекта Гутенберг (Free ebooks by Project Gutenberg). За всеки текст се изчислява средната емоционална окраска в окъс от 10 000 думи.
Схематично описание на алгоритъма. Източник: Andrew J. Reagan et al. / arXiv.org
За всички текстове, учените получават характерна крива, която показва как се променя емоционалната окраска на текста. Използвайки сингулярно разлагане по набор от прости криви (синусоиди с различен период), авторите са успяли да опишат и обединят по-голямата част в шест основни сюжетни криви.
"Тези шест криви могат да работят както сами, така и като елементи, които изграждат една по-сложна история," - разказва Ендрю Рейган от Университета на Върмонт, водещ автор на изследването.
1. Постепенен възход: "Алиса в страната на чудесата";
2. Постепенен спад: трагедии като "Ромео и Жулиета";
3. Падение и възход - истории от типа "човек, паднал в яма";
4. Възход и падение - като митът за Икар
5. Зигзаг възход-падение-възход (Пепеляшка)
6. Падение-възход-падение - ужасни истории като за Едип цар..
Шестте основни емоционални криви. Всичките шест сюжети са разделени на три двойки, в които от една и съща крива, взета с различни знаци, получили два различни типа. Най-простите сюжети - тип SV 1 - Алиса в страната на чудесата" и различни трагедии - се описват с крива без върхове и спадове. По-сложните видове - тип SV 2 - "Прераждане" и "Убий чудовището" - имат един екстремум, останалите два вида - като "Пепеляшка" и "Едип цар" - имат два върха. Източник: Andrew J. Reagan et al. / arXiv.org
Авторите отбелязват, че описаните в работата закономерности характеризират произведенията само в глобален мащаб, всъщност на емоционална интензивност варира много повече от сцена на сцена, само че тези колебания са много по-малки на фона на големите върхове и спадове. Например в романа "Хари Потър и даровете на смъртта" от Джоан Роулинг се наблюдават най-малко 16 изразени екстремума.
По-малките емоционални колебания в книгата "Хари Потър и даровете на смъртта". Източник: Andrew J. Reagan et al. / arXiv.org
Според авторите, тези резултати добре се съгласуватс по-ранни емпирични изводи за типовете литература (например, описани в лекцията на писателя Кърт Вонегът). Учените също така предполагат, че техният подход може да се използва не само за анализ, но също така и за автоматично писане на художествени текстове като се използва като отправна точка някоя от основните емоционални криви.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари