Повече от 30 древни египетски гробници са открити вградени в хълм в Асуан

Ваня Милева Последна промяна на 27 юни 2024 в 11:05 3619 0

Избеляла погребална маска на черен фон

Кредит EIMAWA/MoTA

Маска, направена от картонаж, намерена в гробница в Асуан.

Археолози са открили повече от 30 древноегипетски гробници, които покриват цял ​​хълм в Асуан, древен град на Нил. Погребенията датират от гръко-римския период и разкриват подробности за хората, някога живели в това оживено търговско пристанище.

Находките включват:

• мумии на вероятни семейства, погребани заедно;
  • ковчези;
  • картонаж или материал, създаден от рециклирани папируси или плат, с техниката от папие-маше;
  • амфори или глинени съдове, украсени с рисунки на лозови листа;
  • и артефакти като маси за дарове.

"Това е било богато, важно място", разказва Патриция Пиачентини (Patrizia Piacentini), египтолог и археолог от Миланския университет, която ръководи съвместна египетско-италианска мисия на мястото. "Това е било мястото за всички хора, решили да правят търговия между Северна Африка и субтропична Африка, и така е било за цялата история на древен Египет", отбелязва Пиачентини.

Археолозите научават за мястото на погребенията през 2015 г. след поредица от незаконни разкопки. Правителството възлага на местните археолози да проучат района и скоро след това багери откриват некропол, датиращ от късния гръцки и римски период (приблизително 332 г. пр. н. е. до 395 г. сл. н. е.).

Бившият египетски министър на антиките, Халед ел-Енани, след това се свърза с Пиачентини, започва проучване на мястото с голям екип от египетски и италиански археолози през 2019 г. Изследователите разкриват тераси от древни гробници, разположени на няколко нива на хълма близо съвременният мавзолей на Ага Хан III.

По време на разкопките археолозите откриват древни маслени лампи, които вероятно са били оставени от опечалени.

Египетски артефактиПокривало за крака, направено от картонаж, намерено от археолозите в Асуан. Кредит: EIMAWA/MoTA)

Египетски артефактиГлинена скулптура, намерена в гробница в Асуан. Кредит: EIMAWA/MoTA)

Артефакт, извлечен от съвместната египетско-италианска археологическа мисия от гробниците в АсуанКартонаж от сандък, намерен в гробница в Асуан.. Кредит: EIMAWA/MoTA

Египетска гробница в АсуанПреддверие на късна гръко-римска гробница, открито по време на разкопки в Асуан. Археолозите са разкопали повече от 30 гробници от общо 300-те. Кредит: EIMAWA/MoTA

Погребалните помещения са вградени в скалата на вертикална височина от най-малко 10 нива и не приличат на други гробници, открити в Египет от периода, които обикновено са високи около две до три нива, обяснява Пиачентини.

Гробниците са били използвани около 900 години между шести век пр.н.е. и втори или трети век след новата ера. Този период обхваща широк спектър от история, включително персийското управление ( 525 до 404 г. пр. н. е. ), гръцката династия на Птолемеите, въведена от генерала на Александър Велики Птолемей I Сотер, и накрая римското управление, когато Египет става провинция в империята.

Най-знатните покойници имат гробници на върха на хълма, последвани от хората от средната класа в по-ниските слоеве, разказва Пиачентини.

Трима археолози наблюдават асуанска мумия, положена на земятаАрхеолози, водени от Патриция Пиачентини, наблюдават останки от мумии, извлечени от гробници в Асуан. Кредит: EIMAWA/MoTA

Анализите разкривата, че 30% до 40% от мумиите в новооткритите гробници принадлежат на деца на възраст до 2 години и новородени според изявление на египетското министерство на туризма и антиките.

"Намерихме много семейства, всъщност майка, баща и деца", отбелязва Пиачентини. "Вероятно е имало някаква епидемия, покосила семейството.

Екипът открива и две мумии, които първоначално са смятани, че принадлежат на майка и син, но внимателни анализи по-късно разкриват, че са братя, погребани заедно с родителите си.

Асуански мумии, намерени в гробница, която изглежда е била използвана за семейно погребение.Останки от мумии от късния гръцки и римски период бяха открити в гробници в Асуан, Египет. Кредит: EIMAWA/MoTA

За да разбере повече за това как са починали индивидите, екипът си партнира с лекари от Университетската болница в Асуан, за да извърши анализи с рентгенов апарат, CT (компютърна томография) сканирания и ДНК анализ, които показват, че анемията и инфекциозните заболявания са най-честите чести причини за смърт по онова време, дори при най-заможните хора, разказва Пиачентини.

Лекарите определят, че някои са имали туберкулоза, която може да е унищожила цяло семейство. Екипът провежда биологични анализи, за да разбере повече за болестите, които са засягали хората по това време.

Откритието е "изключително" и "много обещаващо с много, много нови аспекти, които се опитваме да разберем", заявява Пиачентини.

Археолози изследват района на некропола на хълма на Асуан.Екип от египетски и италиански археолози изследва района около мавзолея на Ага Хан, за да очертае 300 древни гробници. Кредит: EIMAWA/MoTA

Екипът се надява да продължи мисията си за разкриване на историята на различните популации, обитавали града. Сега те са отбелязали най-малко 300 гробници в района на некропола, покриващ около 20 000 квадратни метра и може да се разкрият още много неща.

Източник: 'Exceptional' discovery reveals more than 30 ancient Egyptian tombs built into hillside, Live Science