С появата на глобалната мрежа огромен обем информация става лесно достъпен и винаги можем да разберем нещо за каквото и да е. И мнозина се чувстват по-умни. Експеримент на психолози от Йейл показа, че хората заради интернет си създават илюзии за собствената си интелигентност.
В изследването участват около хиляда души, които трябва да отговарят на въпроси като например, как работи ципът. Само на един предлагат да потърси отговора в интернет, а на другите е дадена разпечатка на текстове от интернет страници, в които има отговор на въпроса. Това означава, че информацията по същество е една и съща, само в различна форма на представяне и процес на търсене.
След това, и едните, и другите е трябва да кажат, могат ли да отговорят на друг въпрос - например, защо облачните нощи са по-топли от безоблачните. Самият отговор в случая не е важен, а само самочувствието, увереността или липсата на увереност в собствената си компетентност. Оказало се, че тези, които преди това са търсили отговора в интернет, смятат себе си за по-знаещи, по-наясно с новия въпрос, въпреки че той няма нищо общо с предишния въпрос.
Интересно, но интелектуалното самочувствие се повишава, дори ако участникът не е намерил отговор в мрежата - психолозите нарочно задават и по-сложни въпроси или използват филтри, за да направят недостъпни местата с правилната информация.
Преди експеримента, увереността в собствените си знания на всички е била приблизително еднаква, тоест, именно търсенето в мрежата променя нещата. И при това, хората смятат, че те самите знаят много, а достъпът до мрежата няма нищо общо с това. Дори когато предлагат на участника да отиде направо на линка с правилната и точната информация, интелектуалното самочувствието отново се повишава. С други думи, важен е само достъпът до интернет, а не активното търсене.
Обяснението е просто: Когато човек търси отговори с помощта на източник, над който е необходимо да се потруди - например, книга или да попита някой и анализира сам отговора, той осъзнава какво не знае. Когато търси в интернет е невъзможно да направи разлика между "това, което знам" и "това, което мисля, че знам".
Може би проблемът да изглежда незначителен, но помислете си - дали информационно-технологичния напредък няма да доведе до всеобщ интелектуален застой.
Изследването е публикувано в Journal of Experimental Psychology.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари