Изследването на режима Хигс може да бъде и много по-евтино

Наука ОFFNews Последна промяна на 22 февруари 2015 в 10:57 4227 0

Кредит ЦЕРН

Графичните следи показват частиците, разпръскващи се от сблъсъка на протони в Големия адронен колайдер през 2012 г. Събитието показва характеристики на разпад на Хигс бозона, както е предвидено от Стандартния модел.

Преди повече от 50 години учените за първи път заговориха за частицата Хигс във връзка с изследването на свръхпроводниците, а наскоро група физици от Израел и Германия съобщават за откриването на "режим на Хигс" в тези материали, губещи електрическото си съпротивление при свръхниски температури, съобщава Science Daily.

За разлика от фантастично скъпите експерименти на ЦЕРН, чиято цена е общо около 4,75 милиарда щ.д., новите изследвания се извършват в една нормална лаборатория с доста скромен бюджет.

Откриването на бозона Хигс потвърди Стандартния модел, според чиито прогнози частиците придобиват маса като преминават през специално поле в космическия вакуум, което им добавя инертност.

"Точно както експериментите на ЦЕРН разкриха съществуването на Хигс бозона във високоенергийните условия на колайдера, нашите експерименти показаха наличието на аналог на частицата в свръхпроводниците," - казва Евиад Фридман (Aviad Frydman), професор по физика в Университета Бар-Илан и един от лидерите на международна изследователска група, състояща се от учени от Израел, Германия, Индия и САЩ.

Екипът учени е успял да създаде условия да се предизвика режимът Хигс при относително ниски енергии.

Според Фридман, наблюдението на механизма на Хигс в свръхпроводниците е важно, защото то разкрива как един физически процес може да се държи под драстично различни енергийни състояния. "Режимът Хигс в ускорител на частици изисква огромни нива на енергия - от порядъка на гигаелектронволта или 109 eV", казва Фридман. "Същото явление в свръхпроводници настъпва при изцяло различен енергиен мащаб - само една хилядна от един електронволт. Интересно е да се види как в тези изключително разнородни системи работи една и съща фундаментална физика."

Освен това стабилният характер на наблюдението на режима на Хигс в свръхпроводниците може да направи изследването на тази все още спорна "божествена частица" много по-лесно. Благодарение на този нов подход, може скоро да да се разрешат някои тайни и мистерии на фундаменталната физика чрез експерименти, провеждани не в многомилиардния ускорител, а на лабораторната маса.

Изследването е публикувано в списание Nature Physics.