Ами ако Планета 9 е първична черна дупка?

Ваня Милева Последна промяна на 27 септември 2019 в 09:26 16357 0

Wikimedia Commons

Нашият дом, Слънчевата система, би могла да е заобиколена от тъмен куп от малки черни дупки, твърдят двама астрофизици.

Много астрономи смятат, че наличието на „планета 9“ в периферията на нашата звездна система, може да обясни защо други тела в нашата Слънчева система имат странни, трудно обясними орбити.

Сега двама астрофизици предлагат странен обрат на тази идея: вместо Девета планета там има една първична черна дупка - много стари и сравнително малки черни дупки. Тези мини-чудовища биха имали маса по-голяма от Земята и биха могли да са част от „популация“, което означава, че може да има цял рояк, обикалящи около нашето Слънце някъде далеч отвъд Нептун.

Тази седмица двамата изследователи от Университета Дърам и Университета на Илинойс в Чикаго публикуваха статия, очертаваща теорията им, на сървъра за препринти arXiv. В нея те предполагат, че орбитата на Слънцето може да е уловила свободно плаваща „първична черна дупка“ - и тя, или те, все още са там, обикаляйки Слънчевата система.

„Ние показахме, че вероятността е сравнима да се намери там [първична черна дупка] вместо свободно плаваща планета, което е водещо обяснение за произхода на Деветата планета“, пишат изследователите.

Въпреки че никога не са наблюдавани първични черни дупки, смята се, че те са възникнали малко след раждането на Вселената от Големия взрив. Деветата планета също все още не е официално открита, но нейното присъствие е необходимо след анализ на „транснептуновите обекти“ на орбита отвъд Нептун. Наблюденията на тези обекти разкриват „гравитационни аномалии“, които може да са причинени от влиянието на силната гравитация на голяма планета.

Разбира се, това е просто хипотеза - и то доста отвлечена.

Но учените може да успеят да проверят прогнозата си. Черните дупки са заобиколени от ореоли от тъмна материя, която се установи, че може да произвежда силна, потенциално наблюдаема гама-светлина според публикация в The Astrophysical Journal, и авторите на статията предполагат, че ако някой от тези сигнали се появят, това може да подскаже, че неуловимата „Планета 9“ всъщност е черна дупка.

Справка: What if Planet 9 is a Primordial Black Hole? arXiv