Астероидната мисия Psyche на НАСА успешно стартира с ракетата Falcon Heavy след 1-годишно забавяне

Ваня Милева Последна промяна на 19 октомври 2023 в 07:51 15422 0

Кредит Wikimedia Commons/NASA

Астероидната мисия на НАСА Psyche най-накрая стартира след година забавяне. Psyche излетя миналата седмица върху ракетата Falcon Heavy на SpaceX от стартова площадка 39A в космическия център Кенеди на НАСА във Флорида.

Сондата Psyche на НАСА най-сетне стартира

Очакваното изстрелване се състоя на 13 октомври в 10:19 EDT (17:19 българско време). В 11:50 EDT Deep Space Network на НАСА установи двупосочна комуникация с космическия кораб. Според космическата агенция „Първоначалните телеметрични доклади показват, че космическият кораб е в добро състояние“.

Космическият кораб извършва демонстрация на технологията Deep Space Optical Communications, насочена към разширяване на честотната лента в сравнение с конвенционалните радиочестотни комуникации, освен че ще бъде внимателното разгледан богатия на метали астероид, за да могат учените да научат повече за формирането на скалисти планети.

Астероидът с диаметър 279 км ще бъде „единственият астероид от метален клас, изследван някога“, коментира НАСА.

Мисията Psyche ще достигне астероида през 2029 г. с гравитационна помощ от Марс през 2026 г. Научните инструменти ще бъдат активно проверени след около шест седмици и инженерите ще могат да тестват демонстрацията на оптичните комуникационни технологии след около три седмици.

Това ще бъде първият тест на НАСА на високоскоростни оптични или лазерни комуникации на данни извън Луната.

За първи път обаче НАСА използва ракетата Falcon Heavy на SpaceX, на която агенцията дава зелена светлина в началото на 2023 г. - отбелязвайки кулминацията на две години и половина работа. За първи път на ракетата-носител е поверено това, което НАСА нарича "най-сложните мисии с най-висок приоритет".

НАСА има малко възможности - само скъпата система за изстрелване в космоса SLS.

Що се отнася до другите доставчици на изстрелвания, SpaceX бързо изпреварва всяка конкуренция.

Защо бе отложена мисията Psyche?

Psyche трябваше да излети с ракетата SpaceX Falcon Heavy през октомври 2022 г., за да изследва интересния метален астероид, който дава името на мисията. Въпреки това НАСА отложи изстрелването миналото лято поради проблеми със софтуера за полета на космическия кораб.

Тогава бе направена безпристрастна оценка от Дирекцията за научни проекти на НАСА и Лабораторията за реактивни двигатели (JPL), която наблюдава проекта Psyche. През ноември проучването заключава, че епидемията от COVID-19, съчетана с няколко други фактори, включително недостатъци в управлението и комуникацията и проблеми с персонала в JPL, в крайна сметка са виновни за забавянето.

Пенсионираният изпълнителен директор на аерокосмическата промишленост А. Томас Йънг , който ръководи независимия съвет за преглед, заявява по това време, че са положителни за изстрелването на Psyche през октомври 2023 г. Той казва, че "датата за готовност за изстрелване през 2023 г. е достоверна и общата вероятност за успех на мисията е висока." Явно Йънг е бил прав.

Източник: NASA's Psyche Asteroid Mission Successfully Launches Aboard SpaceX's Falcon Heavy Rocket After 1-Year Delay, Science Тimes