Друг загадъчен междузвезден обект е навлязъл в нашата Слънчева система

Ваня Милева Последна промяна на 12 септември 2019 в 13:31 13522 0

Тази груба симулация по-горе показва възможната орбитална траектория на C / 2019 Q4 (в зелено) през Слънчевата система. Може да премине между орбитите на Юпитер (лилаво) и Марс (оранжево) в края на октомври. Кредит: OrbitalSimulator.com

Вторият регистриран случай на междузвезден обект, преминаващ през нашата Слънчевата система - кометата C/2019 Q4 (Borisov) - бе обявен официално на 11 септември 2019 г. от Центъра за малки планети на Международния астрономически съюз.

Той е наречен в чест на откривателя си, астрономът Генади Борисов, сътрудник на Кримската астрономическа обсерватория.

На 30 август 2019 г. по време на наблюдения той забелязва движещ се обект, първоначално наречен gb00234, който, ако се съди по наличието на „опашка“, е комета. По време на откритието тя е била на 3.6 астрономически единици от Слънцето.

Потенциално първата в историята регистрирана междузвездна комета C/2019 Q4 (Borisov). Credit: Gennady Borisov

Предполагаемата опашка на обекта C/2019 Q4, намекваща за неговата кометна природа. Credit: Gennady Borisov

Обектът се движи със скорост 30 километра в секунда по хиперболична траектория с ексцентриситет на орбитата около 3, а наклонът му към равнината на еклиптиката достига 57 градуса.

Всичко това може да показва, че C/2019 Q4 (Borisov) е дошъл в Слънчевата система от извън нейните граници, тоест това е вторият междузвезден обект, открит в историята след 'Оумуамуа и, ако неговата предполагаема природа се подтвърди, ще е първата известна междузвездна комета.

Предполагаемата орбита на обекта C/2019 Q4 (обозначена в зелено). Credit: Project Pluto

Към настоящия момент изглежда много по-вероятно пътят му да е хиперболичен, въпреки че астрономите твърдят, че са необходими повече наблюдения, за да знаят със сигурност.

„Въз основа на направените наблюдения орбитата на обекта се свежда до хиперболична, което сочи неговия междузвезден произход. Необходими са обаче допълнителни наблюдения, тъй като всички налични понастоящем данни са получени при малки слънчеви елонгации и близо до хоризонта. Ако отсътват неочаквано потъмняване или разпад, този обект трябва да бъде видим поне година“, съобщават от Центъра за малки планети.

Първият подобен междузвезден обект, открит някога, е загадъчният и предизвикал доста спекулации обект във формата на пура 'Оумуамуа, който премина през Слънчевата система през 2017 г.

Ако C/2019 Q4 се окаже вторият межзвезден обект, тогава би било добре да се предложи мисия за изпращането на автоматична сонда в космоса за прехващане на бъдещи обекти като този, отбелязва Оливие Ено (Olivier Hainaut), астроном от Европейската южна обсерватория, пред Business Insider.

Потенциальная межзвездная комета названа в честь первооткрывателяВозможно, обнаружен второй в истории межзвездный объект,  in-space.ru