Два вида земни гъби могат да оцелеят на Марс, показа ново изследване

Наука ОFFNews Последна промяна на 03 февруари 2016 в 15:43 5695 2

Кредит ESA

Астронавт поставя експерименталната платформа EXPOSE-E върху Международната космическа станция.

Два вида гъбички от Антарктида са оцелели след 18 месеца излагане на условия, близки до тези на Марс, на борда на Международната космическа станция, според проучване, публикувано миналия месец в списание Astrobiology.

Учените изследвали два вида микроскопични гъбички, Cryomyces antarcticus и C. minteri, които са събрани в Антарктика, в област, наречена McMurdo Dry Valleys  - една от най-близките по условия до Марс среди на Земята. Тези гъби са "криптоендолити", което означава, че живеят в скални пукнатини.

Гъбичките са доставени в Международната космическата станция в рамките на експеримент, наречен EXPOSE-E. Излизащи в открития космос астронавти са монтирали EXPOSE-E от външната страна на орбиталната лаборатория, разказва Live Science.

В продължение на 18 месеца половината от антарктическите гъби са били изложени на условия, наподобяващи тези на Марс - атмосфера, състояща се от 95% въглероден диоксид, налягане от 1 kPa (около 1% от атмосферното налягане на Земята на морското равнище) и високи нива на ултравиолетова радиация. Другата половина от гъбичките е била контролна.

Колонии от криптоендолитни микроорганизми и гъбички Cryomyces в кварцови кристали под електронен микроскоп. Източник: S. Onofri et al.

"Най-важният резултат е, че повече от 60 процента от клетките на проучените ендолитни общности останаха непокътнати след излагането им на подобни на условията на Марс или по-скоро стабилността на тяхната клетъчна ДНК е все още висока," - заяви съавторът на проучването Роса де ла Торе (Rosa de la Torre) от Националния институт по космически технологии в Испания.

Но затова пък по-малко от 10% от гъбичките са били в състояние да се размножават и образуват колонии след теста в условия, подобни на тези на Марс, са установили изследователите.

Тази работа е част от по-голям пакет изследвания на борда на космическата станция, включващ експерименти с лишеи и гъби (Lichens and Fungi Experiment - LIFE).

03.02 2016 в 20:20

Два вида земни гъби могат да оцелеят на Марс, за съжаление и двата вида са генитални.

03.02 2016 в 18:14

гъба по гъба - екосистема.