Кадри от "извънземно" слънчевото затъмнение на Марс (видео)

Миналата седмица марсианската луна Фобос премина точно между Марс и Слънцето. Марсоходът на НАСА Perseverance улови случайно случващото се затъмнение.

Ваня Милева Последна промяна на 15 февруари 2024 в 10:22 2919 0

Кредит NASA/JPL-Caltech/ASU

Миналата седмица Фобос премина пред Слънцето и марсоход на НАСА забеляза прелитането му пред слънчевия диск.

Марсианската луна Фобос, чието име на старогръцки означава "Страх", бе уловена с камера от марсохода на НАСА Perseverance на 8 февруари. Луната с форма на картоф се е забелязвала пред слънцето от настоящото място на марсоходат Perseverance в кратера Йезеро.

Инженерите от Лабораторията за реактивно движение на НАСА (JPL) качиха 68 изображения на слънчевото затъмнение в хранилището за необработени изображения на Perseverance. Кадрите са заснети с помощта на лявата камера Mastcam-Z на марсохода - една от двете разузнавателни камери, разположени високо на подобната на врат мачта на Perseverance, която често се използва за получаване на обширни пейзажни гледки към Червената планета.

Фобос, открит за първи път от американския астроном Асаф Хол през 1877 г., е луна с размерите на астероид, която обикаля на няколко хиляди мили (или километра) над марсианската повърхност и продължава да пада към планетата. В крайна сметка тя ще се разруши под действието на гравитационните сили на Червената планета.

Фобос и другата луна на Марс, Деймос, имат загадъчна история на формиране: Учените не са сигурни дали са дошли от астероидния пояс, от сблъсъци, от остатъци от ранната Слънчева система или от някакъв друг сценарий.

Все още нито един космически апарат не е успял да посети Фобос, въпреки че доста от тях са извършвали прелитания през годините. Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA) обаче планира да изпрати мисията "Изследване на марсианските луни" (MMX) до Фобос през 2026 г.

Голямата задача на MMX ще бъде връщането на проби: Вземането на прах от малката луна и връщането на частиците на Земята. Прахът може да даде повече сведения за историята на образуване на Фобос, както и за марсианската атмосфера, тъй като молекулите на газа летят в космоса и вероятно също така към Фобос.

По този начин MMX може да помогне за разгадаването на двете загадки на Фобос и Марс, тъй като учените все още се опитват да разберат защо Червената планета е загубила толкова много от атмосферата си през изминалите години. Изследването има значение за обитаемостта и водата на Марс, тъй като течащата вода изисква определена степен на налягане на повърхността. Мисията на Perseverance също ще допринесе за това, тъй като тя издирва следи от древна вода и условия за обитаване.

Подобно на MMX, Perseverance също е вид мисия за връщане на проби - но марсоходът ще има нужда от помощ. НАСА и Европейската космическа агенция планират да изпратят мисия за връщане на проби от Марс (MSR) в района на марсохода през 2030 г., за да вземат проби за връщане на Земята. Програмата обаче получи голям удар миналата седмица, когато JPL уволни много от служителите си, работещи за MSR, поради продължаващите бюджетни проблеми.

MSR надхвърля графика и бюджета поради своята сложност, а НАСА работи в условията на продължаваща резолюция, която замразява разходите ѝ на нивата от 2023 г., докато Конгресът реши въпроса с бюджета на САЩ. Продължаващата несигурност принуди JPL да съкрати 8% от работната си сила този месец, заявиха представители на лабораторията.

Източник: NASA releases otherworldly footage of solar eclipse on Mars, LiveScience