Какво означава ретрограден Меркурий?

Offnews Последна промяна на 15 септември 2023 в 18:25 13044 3

Ретрограден Меркурий

Кредит Колаж в интернет

Ретрограден Меркурий

Днес Бойко Борисов сподели, че чака да свърши ретроградния Меркурий, за да обяви кои са кандидатите на ГЕРБ за кметове на местните избори, насрочени за 29 октомври 2023 година.

Вероятно всеки е чувал словосъчетанието "ретрограден Меркурий". Може би е слушал и за последствия, които му приписват астролозите и авторите на хороскопи. Но сам по себе си "ретроградният Меркурий" е добре познато явление в астрономията. И след като се оказа важно за политиката и за местните избори, може би е добре да припомним какво представлява то.

Още от древността хората забелязали, че някои звезди са по-ярки от останалите и сякаш се местят по небето всяка нощ. Но движенията на планетите са озадачаващи. Понякога планетите се забавят, връщат се назад и след това отново продължават напред.

Такива планети се наричат ретроградна и най-известна с това е Меркурий.

На всеки четири месеца планетата Меркурий преминава във видимо ретроградно движение. Това е илюзия, заради начина, по които Земята и планетите обикалят около Слънцето.

Обяснението е дадено през 1543 г., когато великият полски астроном Николай Коперник публикува своята работа "De revolutionibus". Земята е просто друга планета и като всички обикаля около Слънцето. Ретроградното движение на Меркурий и другите планети се дължи на нашите относителни позиции в орбита.

Така че нека разберем ретроградното движение и да разгледаме какво е по-специалното на ретроградния Меркурий. Движението на планетите около Слънцето следва правилото на дясната ръка - направете юмрук и вдигнете палец нагоре. Посоката на палеца сочи в посока на северния полюс на Слънцето. Извивката на пръстите показва посоката на орбитите на всички планети около Слънцето.

Меркурий се движи по-бързо от Земята, докато обикаля около Слънцето, но Меркурий има силно елиптична орбита, така че скоростта на орбитата му се променя. Когато Меркурий е най-отдалечен от Слънцето, той е в тази точка на орбитата си, в която е с най-малка скорост и това дава шанс на Земята да "навакса". Представете си, че шофирате до автомобил по магистрала, който ускорява и забавя. Той се движи по магистралата с висока скорост, но сякаш отива ту напред, ту назад в сравнение с вас. Когато това се случва, астрономите казват, че Меркурий е ретрограден.

Изглежда астролозите смятат, че ретроградното движение носи лош късмет, защото противоречи на естествените движения на планетата. Естествено, планетата изобщо не променя движението си, само нашата гледна точка към нея се променя.

Меркурий единствената ретроградна планета ли е?

Краткият отговор е "Не", но обяснението е по-сложно и много интересно.

Ако искате да разберете как древните астрономи са си обяснявали ретроградния Меркурий и кои са другите ретроградни планети, прочетете тази статия:

От днес Меркурий не е ретрограден, но всеки понякога някъде е ретрограден (видео)

-685

Козин Човков

16.09 2023 в 02:23

Ретрограден Меркурец просто значи банкянско-тиквенско-мутренска простотия, нищо друго.

Bad Horse

15.09 2023 в 20:39

GIF-a е точен. Показва как стоят нещата ако се гледа от Земята. Кое около кое се върти, е въпрос на избор на гледна точка. Статията обяснява как изглеждат нещата, ако наблюдателят е на Земята.

Борис Б

15.09 2023 в 19:38

GIF image не е точен. Земята и Меркурий не се движат така. Излиза, че Земята се върти около Меркурий.