Кълбовидният куп VVV CL002 пада към центъра на галактиката Млечен път

Ваня Милева Последна промяна на 08 януари 2024 в 00:00 6498 0

Изчисления за бъдещата орбита на кълбовидния куп VVV CL002

Кредит arXiv (2023). DOI: 10.48550/arxiv.2312.16028

Изчисления за бъдещата орбита на кълбовидния куп VVV CL002.

С помощта на наблюдения, направени с телескопа Magellan Clay в Чили, астрономи откриват, че кълбовидният звезден куп VVV CL002 бавно, но сигурно пада към центъра на галактиката Млечен път.

Млечният път е заобиколен от много кълбовидни купове, колекции от звезди със стотици хиляди до няколко милиона слънчеви маси, които са гравитационно свързани една с друга.

VVV CL002 бе открит през 2011 г. като част от проучването VISTA Variables in the Via Lactea (VVV). Това е кълбовиден куп с ниска яркост, разположен на 23 800 светлинни години от Земята. Спектроскопските наблюдения, направени с телескопа Magellan Clay, показват, че VVV CL002 е само на 1300 светлинни години от центъра на Млечния път. Това го прави кълбовидният куп, който е най-близо до този център.

Звездният куп VVV CL002. Кредит: ESO/D. Екип на Minniti/VVV

Той има елиптична орбита около центъра си, варираща от „перигалактоцентрично“ разстояние от 619 светлинни години до „апогалактоцентрично“ разстояние от 3400 светлинни години. Това е резултатът от изследване, извършено от екип от астрономи, ръководени от Данте Минити (Dante Minniti) от Католическия университет Андрес Бело в Сантяго, Чили.

Те изследват VVV CL002 със спектрографа WINERED (Warm INfrared Echelle spectrograph to Realize Extreme Dispersion) на телескопа Magellan Clay и откриват, че кълбовидният куп има „най-тясната“ орбита от всички кълбовидни купове около галактическия център. Химическият му състав показва, че това е древен кълбовиден куп, образувал се извън галактическия център. Сега той бавно, но сигурно попада в един вид спираловидна траектория към центъра.

Справка: D. Minniti et al, The globular cluster VVV CL002 falling down to the hazardous Galactic centre, arXiv (2023). https://dx.doi.org/10.48550/arxiv.2312.16028