Кометата Леонард може да е породила метеорен поток на Венера

Ваня Милева Последна промяна на 20 декември 2021 в 00:01 8717 0

Астрофотографът Крис Шур засне тази зашеметяваща снимка на кометата Леонард на 4 декември 2021 г. от Пейсън, Аризона, използвайки 10-инчов телескоп и 60-минутна експозиция на камера. Кредит: Chris Schur

Кометата Леонард може да е предизвикала метеорен поток на Венера по време на относително близкото си преминаване покрай планетата.

Официално известната като комета C/2021 A1, известна още като кометата Леонард, е открита през януари от астронома Грегъри Леонард от инфрачервената обсерватория Mount Lemmon в Аризона. Нейното близко преминаване покрай Венера този уикенд дава на наблюдателите на небето лесен ориентир във вечерното небе, за да забележите кометата, което е възможно с бинокъл и дори с просто око при ясно, тъмно небе.

При Венера обаче историята е различна. Орбитата на планетата и кометата ще се намират в рамките на 50 000 км една от друга, което е еквивалентно на геосинхронната сателитна орбитална траектория над Земята.

Кометата Леонард е комета, която може да се види веднъж в живота, тъй като нейната орбита отнема около 80 000 години, за да обиколи Слънцето.

Тази небесна карта на НАСА показва местоположението на кометата Леонард в нощното небе от 14 до 25 декември през 2021 г. Кредит: NASA/JPL-Caltech

Като се има предвид дебелата облачна покривка на Венера, наблюдението на метеорен поток на планетата ще изисква  да сте на 55 до 60 километра над повърхността, където температурата и налягането са донякъде подобни на Земята, обяснява за Space.com Пол Бърн (Paul Byrne), планетарен учен от Вашингтонския университет в Сейнт Луис, който се фокусира върху Венера.

Орбитата на кометата Леонард. Кредит: TheSkyLive

„Това е единственото друго място в Слънчевата система, където са налице условия за стайна температура и налягане и потенциално астронавт може да стои на парапета на гондола с дихателен апарат, но иначе по риза с ръкави“, коментира Бърн.

Статия на Цичън Джан (Qicheng Zhang) от Калифорнийския технологичен институт, публикувана на сървъра за предпечат arXiv.org и изпратена в Astronomical Journal, предполага, че най-добрият сценарий за метеорен поток се случва, когато Венера премине през следите на кометата, но това ще изисква много висока активност от кометата. Това е доста рядък сценарий, но не е невъзможен.

„Ако можехме да открием метеори на Венера от това събитие, това би означавало, че тази комета е била доста активна на големи разстояния от Слънцето“, обяснява Джан.

Художествена илюстрация на японския космически кораб Akatsuki на Венера. Кредит: JAXA/Akihiro Ikeshita

Венера има само един орбитален апарат: японският космически кораб "Акацуки". Но Земята, Венера и Слънцето може да са ориентирани по начин, който позволява на земните наблюдатели да виждат слаби светкавици от отломките на кометата Леонард, отбелязва Джан. Близкото прелитане на кометата  Сайдинг-Спринг близо до Марс през 2014 г. бе забелязано от множество космически кораби.

Справка: Preview of Comet C/2021 A1 (Leonard) and Its Encounter with Venus