Космическата сонда Dawn е открила "пирамида" на планетата джудже Церера

Наука ОFFNews Последна промяна на 25 юни 2015 в 13:21 7561 0

Кредит NASA / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA

Картографирайки планетата джудже Церера на височина от 4400 км, освен блестящите петна, космическият апарат Dawn е засякъл още един интересен обект - планина със стръмни склонове с височина 5 километра, извисяваща се на фона на равнинния пейзаж, която вече е оприличена на "пирамида".

Сондата Dawn, извършвайки рутинно проучване, изпрати на Земята най-добрите и най-висококачествени изображения на мистериозните светли петна, които подобно на лунички са разпръснати по повърхността на планетата джудже Церера на още 8 места. На снимките, освен групата, съсредоточена в кратер с диаметър от 90 км, може да види и втора група от по-малки и не толкова ярки светли петна, които не се виждаха на снимките, направени по-рано от по-далечно разстояние. Но дори и тези висококачествени изображения на явлението все още не може да помогне на учените в решаването на загадката на произхода на тези петна и техния състав, съобщава НАСА.

"На повърхността на Церера се оказа, че има много характерни и интересни особености. Например, на ледените луни на външните планети на Слънчевата система доста често се срещат кратери с ями в центъра, но на Церера такива кратери са твърде много,.." - разказва Керъл Реймънд (Carol Raymond), заместник-главен изследовател на мисията Dawn от лаборатория на НАСА Jet Propulsion в Пасадена, Калифорния. - "Тези и други характеристики ще ни позволят да разберем структурата на вътрешния строеж на Церера, защото други начини в момента са невъзможни."

Сондата Dawn достигна в Церера на 6 март, оставайки в историята като първият космически кораб в орбита на планета-джудже. Преди това космическият апарат проучва друг гигантски астероид - Веста в продължение на 14 месеца, от 2011 г. до 2012 г.

От 30 юни 2015 космическият кораб Dawn ще започне маневри за снижаване орбитата си. И много е вероятно, че от по-близко разстояние да се забележат още по-необичайни характеристики на повърхността на планетата-джудже, което може едновременно да даде отговорите на някои въпроси, но да зададе маса нови въпроси.