Марс е бил покрит с океан преди 4.5 милиарда години

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 март 2015 в 11:36 4492 0

Кредит НАСА

Преди 4.5 милиарда години Марс е имал достатъчно вода, за да покрие цялата планета с море със средна дълбочина от 137 метра, установиха учени на НАСА.

"Като се има предвид, че Марс е загубил толкова много вода, вероятно е останал сравнително влажен за по-дълъг период, отколкото си мислехме преди. Това от своя страна предполага, че планетата е била потенциално обитаема за много по-дълго, отколкото се смяташе досега" - каза Майкъл Мума (Michael Mumma) от Центъра за космически полети на НАСА.

Като измервали концентрацията на водни пари в различните слоеве на атмосферата и в различни части на Марс, Мума и колегите му открили, че от момента на формирането на повърхността на Марс се е изпарило огромно количество вода, сравнимо по маса със Северния ледовит океан

Този извод бил направен на базата на данните, получени от инструментите на марсохода Curiosity, който сега се намира на склоновете на планината Шарп и инфрачервените устройства, инсталирани на 10-метровия хавайски телескоп Крек и на европейско-чилийския VLT. Тези телескопи са позволили на учените да проследят промените в съотношението на обикновената и тежка вода в атмосферата на Марс в продължение на шест години, за да се определи степента, в която планетата губи вода.

"Марс е бил "мокър" в продължение на около 1.5 милиарда години, много по-дълго, отколкото е необходимо за появата на живот на Земята", съобщи  Джеронимо Вилануева (Gerónimo Villanueva), инженер от НАСА, ръководител на екипа от учени, който е анализирал каква е била марсианската хидросфера в миналото.

В следващите милиарда години, Червената планета е загубила 6,5 пъти повече вода, отколкото има днес в неговите полярни шапки. В резултат на това, Марс се е превърнал в безжизнена и суха пустиня, каквато е и до днес.

Наблюденията на полярните шапки и кратера Гейл, където се приземи марсохода, позволи на учените да направят неочаквано откритие: изясни се, че водата на Червената планета е изключително разнородна, което предполага наличието на подземни водоеми на Марс.

Степента на достоверност на направените изводи може да се уточни в най-близко време, когато изследователите анализират данните от сондата MAVEN, която е в атмосферата на Червената планета.