Марс в опозиция: Вижте с очите си Червената планета този уикенд (видео)

Телескопът Хъбъл засне Марс в една невероятна снимка

Наука ОFFNews Последна промяна на 23 май 2016 в 10:07 10728 0

Кредит NASA, ESA, the Hubble Heritage Team (STScI/AURA), J. Bell (ASU), and M. Wolff (Space Science Institute)

Снощи, 22 май, видяхме Марс "в опозиция" - той бе толкова голям, колкото няма да го видим в следващите 10 години.

Тази неделя сутринта (22 май), Марс достига опозиция със Слънцето. Това означава, че Червената планета ще бъде точно срещу Слънцето в небето на Земята, което ни дава чудесна възможност за наблюдение. Всъщност Марс скоро ще достигне най-близката си точка до Земята от десет години насам, обяснява Space.com.

Тъй като Марс се намира точно срещу слънцето (по отношение на Земята) по време на опозиция, Марс изгрява когато Слънцето залезе и залязва когато Слънцето изгрява. Това също така означава, че Марс е видим през цялата нощ този уикенд.

Какво виждаме от Марс

Най-впечатляващото нещо за външния вид на Марс с невъоръжено око е неговото червено. Това става особено забележимо, ако се сравни с Юпитер на запад. Те са почти еднакви по яркост, но Юпитер е с бледо кремав цвят, докато Марс е забележимо по-червен.

Ако видите Марс през телескоп, най-вероятно ще бъдете разочаровани. Всички планети са много по-малки, отколкото хората очакват и това важи особено за Марс, защото тя е една от най-малките планети в Слънчевата система - само Меркурий е по-малък.

Марс е винаги много по-далеч от Луната и никога не се появява по-голям от 1/70 от диаметъра на Луната. В тази опозиция Марс бе само 1/100 от диаметъра на Луната. С други думи, ако имате телескоп, увеличаващ 100 пъти, може да видите Марс да изглежда толкова голям, колкото се вижда Луната с невъоръжено око.

Марс през очите на Хъбъл

За да отбележат събитието, учените на НАСА с помощта на телескопа Хъбъл са уловили едно ново изображение на Марс, докато наближава опозиция.

Хъбъл направи снимката на 12 май, когато Марс е само на 80 милиона километра от Земята. Това е доста близо по положението на "опозиция" - когато планетата и Слънцето са точно на противоположните страни на Земята една срещу друга, което стана миналата нощ на 22 май.

Опозицията "бележи най-близкия подход на планетата до Земята, така че Марс изглежда по-голям и по-ярък в небето, отколкото обикновено," отбелязват сътрудници на Европейската космическа агенция в коментар към снимката. (Мисията Хъбъл се управлява съвместно от НАСА и ЕКА). "Това събитие дава възможност на астрономите, използващи телескопи в космоса и на земята да получат повече информация за повърхността на Марс" .

Датите на най-близкия подход и опозицията не съвпадат точно. Най-близкият подход всъщност ще стане на 30 май, когато Земята и Марс ще са разделени само от 75,3 милиона километра.

Средното време между две опозиции на Марс е около 780 дни. Последният път когато Земята, Червената планета и Слънцето бяха подредени в една линия бе през април 2014 г. Някои близки подходи са по-близо, отколкото други. През 2003 г. например, Марс бе  само на 55,76 милиона километра от Земята - най-близкото разстояние за 60 000 години.

Новата снимка, направена от телескопа Хъбъл със широкоъгълната си камера Wide Field Camera 3, показва изглед в естествен цвят на Марс, в който се виждат ясно планини, равнини, котловини, облаци, кратери, ледени шапки и много други характеристики.

"Оранжевата зона в центъра на изображението е Арабия Тера, огромен планински район", пишат сътрудници на ЕКА . "Пейзажът е наситен със силно ерозирали кратери, което показва, че този район може да е сред най-старите релефни особености на планетата."

"На юг от Арабия Тера, от изток на запад по протежение на екватора, се простират дълги, тъмни ивици, познати като Sinus Sabaeus (на изток) и Sinus Meridiani (на запад)," добавят те. "Тези тъмни области са покрити със скали, образувани от древни потоци лава и други вулканични продукти".

Облачно одеало покрива тъмните вулканични равнини на Syrtis Major, от дясната страна на Марс, и обхващат обширната южна полярна ледена шапка. Северната ледена шапка е доста по-малка, защото в момента лятото на Марс е в северното полукълбо.