Може ли да простреляме с куршум Юпитер?

Това, че Юпитер е газов гигант, не означава, че всичко може да премине през него

Ваня Милева Последна промяна на 17 февруари 2023 в 00:18 7771 0

Илюстрация, създадена с помощта на AI Dream от НаукаOFFNews

Преди да засегнете Юпитер, силната радиация около планетата да ви убие.

Четирите планети газови гиганти в Слънчевата система са Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун - и те са много различни от това, което сме виждали тук, на Земята. Те имат плътни атмосфери, различни от всичко, което се наблюдава на скалистите планети в Слънчевата система. Някои хора се чудят дали преминаването през тях няма да е малко като преминаване през облак, а отговорът е не.

Този въпрос често се свежда до следното: "Може ли да изстреляме куршум през Юпитер?" В края на краищата куршумите са малки и бързи. Отговорът в почти всеки сценарий е "не" - но защо е "не", всъщност е много интересно.

Проучването на вътрешността на Юпитер е една от научните цели на мисията Juno, която от години изучава царя на планетите. С помощта на различни инструменти космическият апарат научава какво се случва във вътрешността на планетата.

Важно е да се знае, че Юпитер не е изцяло газообразен. Нито една газова планета не е такава. Юпитер има ядро и мантия, които се намират под атмосферата. Плътното ядро на планетата е с донякъде размита граница, смесвайки се с горната мантия - гигантски океан от течен метален водород. Металният водород е специфично състояние на водорода, което се случва при високо налягане.

Газът ще се втечни и ще изглежда и ще се държи като живак, с тази разлика, че водородът е с плътност 60 % от плътността на водата и е под огромно налягане. Нито една от технологиите, с които разполагаме, не би могла да издържи на това. Този океан е дълбок десетки хиляди километри и се очаква да се простира до 80 % от радиуса на планетата. Все пак са необходими прецизни измервания на ядрото, а неговият радиус може да достигне до половината от целия радиус на планетата.

Така че не можем да преминем през центъра на планетата. Най-много бихме могли да опитаме да изстреляме куршум през външните слоеве на атмосферата на Юпитер. Това, което знаем за тези региони, е получено благодарение на сондите Juno и Galileo, но също така разполагаме с информация благодарение на мисията "Касини", която отиде до Сатурн, и на земните обсерватории.

И така, бихме ли могли да изстреляме куршум през външните слоеве на атмосферата на Юпитер?

Въз основа на някакво опростено приближение, за да останете в орбита около Юпитер на границата на атмосферата, трябва да се движите със скорост 42,5 км в секунда. Най-бързият куршум, който се продава, е 30 пъти по-бавен от това.

И това е само за да се задържите около планетата - ако трябва да преминете през нея, първо ще бъдете сварени, тъй като горната част на атмосферата е с невероятната температура от 900 келвина (630°C). След това температурата спада, но скоростта на вятъра и налягането започват да се повишават. В крайна сметка сондата "Галилео" оцелява 58 минути, падайки на 156 километра в атмосферата, където изпитва налягане от 23 атмосфери и температура от 153°C.

Средностатистическият куршум се спира от няколко метра вода. Това, което ще ни е необходимо, за да изстреляме този куршум, е огромно усилие с малък ефект. Освен ако не разполагаме с невероятно силен пистолет и не стреляме под много малък ъгъл, няма да успеем да пронижем Юпитер. Не че Юпитер ще забележи - всъщност Юпитер е бил удрян от обекти, движещи се много по-бързо дори от нашия идеален куршум.

През 1994 г. кометата Шумейкър-Леви 9 удря Юпитер със скорост 61,4 км в секунда. За известно време тя оставя видими следи в атмосферата, но частиците, освободени от удара, все още са там и изследователите дори ги използват, за да измерят колко бързи са стратосферните ветрове на Юпитер.

Източник: Could You Shoot A Bullet Through Jupiter?, IFLScience