Наблюдавано е раждането на първите галактики във Вселената

Offnews Последна промяна на 27 май 2024 в 00:00 2336 0

Илюстрация на струпване на газ, образувайки първите галактики.

Кредит NASA

Илюстрация на струпване на газ, образувайки първите галактики.

Астрономи от университета в Копенхаген са използвали космическия телескоп "Джеймс Уеб", за да наблюдават раждането на три от първите галактики във Вселената, което се е случило преди повече от 13 милиарда години.

Формирането на трите галактики е станало някъде между 13,3 и 13,4 милиарда години и това е първият път, когато астрономите виждат подобно нещо.

С космическия телескоп "Джеймс Уеб", Каспер Елм Хайнц (Kasper Elm Heintz) от Института  "Нилс Бор" и неговият екип успяват да наблюдават големи количества газ, които се събират в мини-галактики. Смята се, че така се формират галактиките: първо се формират малки галактики и чрез сблъсъци те се сливат във все по-големи и по-големи галактики.

Този процес трябва да е започнал 400 до 600 милиона години след Големия взрив и това е било във време, когато Вселената е била на около 3 до 4% от сегашната си възраст (сега 13,8 милиарда години).

Първо, отделни звезди се образуват и групират заедно в мини-галактики, които след това прерастват в по-големи галактики. Това се случва по време на период във Вселената, известен като „Епоха на рейонизация“ (EoR), фаза, когато студеният неутрален водороден газ (HI) постепенно се йонизира поради UV радиацията от първите звезди и галактики.

С "Джеймс Уеб" може да се види инфрачервеното лъчение от този студен водороден газ.

Справка: Kasper E. Heintz, Strong damped Lyman-α absorption in young star-forming galaxies at redshifts 9 to 11, Science (2024). DOI: 10.1126/science.adj0343. www.science.org/doi/10.1126/science.adj0343