НАСА определи астронавтите за следващата мисия на Луната, първият екипаж за "Артемис 2"

Ваня Милева Последна промяна на 03 април 2023 в 16:11 11268 0

Екипажът на мисията Артемис II на НАСА (отляво надясно): астронавтите на НАСА Кристина Хамок Кох, Рийд Уайзман (седнал), Виктор Глоувър и астронавтът на Канадската космическа агенция Джереми Хансен.

НАСА и Канадската космическа агенция (CSA) обявиха четиримата астронавти, които ще обиколят Луната с Артемис II, първата пилотирана мисия по пътя на НАСА към установяване на дългосрочно присъствие на Луната. Агенциите разкриха членовете на екипажа в понеделник по време на събитие в Елингтън Фийлд близо до космическия център Джонсън на НАСА в Хюстън.

„Зад екипажа на Артемис II са хиляди хора, които работят неуморно, за да ни доведат до звездите. Това е техният екипаж, това е нашият екипаж, това е екипажът на човечеството“, заявява администраторът на НАСА Бил Нелсън.

„Астронавтите на НАСА Рийд Уайзман, Виктор Глоувър и Кристина Хамок Кох, и астронавтът на CSA Джереми Хансен, всеки има своя собствена история, но заедно те представляват нашето верую: E pluribus unum –  „От многото – единствен“ [думи, изречени от Цицерон, девизът на САЩ, символизиращ единството на нацията]. Заедно поставяме началото на нова ера на изследване за ново поколение звездни изследователи и мечтатели – поколението Артемис.”

Заданията на екипажа са както следва: командир Рийд Уайзман, пилот Виктор Глоувър, специалист по мисия 1 Кристина Хамок Кох и специалист по мисия 2 Джеръми Хансен. Те ще работят като екип, за да изпълнят амбициозен набор от демонстрации по време на летателния тест.

Приблизително 10-дневният полетен тест Артемис II ще стартира на мощната ракета Space Launch System на агенцията, ще докаже животоподдържащите системи на космическия кораб "Орион" и ще потвърди качествата и техниката, необходими на хората да живеят и работят в дълбокия космос.

„Връщаме се на Луната и Канада е в центъра на това вълнуващо пътуване“, заявява Франсоа-Филип Шампан, министърът, отговарящ за Канадската космическа агенция. „Благодарение на дългогодишното ни сътрудничество с НАСА, канадски астронавт ще лети в тази историческа мисия. От името на всички канадци искам да поздравя Джереми за това, че е в челните редици на едно от най-амбициозните човешки начинания, предприемани някога. Участието на Канада в програмата Артемис е не само определяща глава от нашата история в космоса, но и свидетелство за приятелството и тясното партньорство между нашите две нации."

Полетът, предназначен да надгради успешната мисия Артемис I без екипаж, завършена през декември, ще постави началото с първата жена и първия цветнокож човек на Луната чрез програмата Артемис, проправяйки пътя към бъдещето за дългосрочни човешки мисии за изследване до Луната и в крайна сметка до Марс.

„За първи път от повече от 50 години тези хора – екипажът на Артемис II – ще бъдат първите хора, които ще летят до околностите на Луната. Сред екипажа са първата жена, първият цветнокож и първият канадец на лунна мисия и четиримата астронавти ще представят най-доброто от човечеството, докато изследват за благото на всички“, каза директорът Ванеса Уайч на космическия център Джонсън на НАСА. „Тази мисия проправя пътя за разширяване на човешкото изследване на дълбокия космос и представя нови възможности за научни открития, търговски, индустриални и академични партньорства и поколението Артемис.“

Запознайте се с астронавтите на Артемис II

Това ще бъде второто пътуване на Уайзман в космоса, който преди това е бил борден инженер на борда на Международната станция за експедиция 41 от май до ноември 2014 г. Уайзман е регистрирал повече от 165 дни в космоса, включително почти 13 часа по време на две космически разходки извън орбитален комплекс. Преди да бъде назначен, Уайзман е бил началник на офиса на астронавтите от декември 2020 г. до ноември 2022 г.

Мисията ще бъде вторият космически полет на Глоувър, който преди това е бил пилот на SpaceX Crew-1 на НАСА, който кацна на 2 май 2021 г. след 168 дни в космоса. Като борден инженер на борда на космическата станция за Експедиция 64, той има принос в научни изследвания, технологични демонстрации и участва в четири излизания в открития космос.

Кох също ще направи втория си полет в космоса в мисията Артемис II. Тя е служила като борден инженер на борда на космическата станция за експедиции 59, 60 и 61. Кох постави рекорд за най-дълъг единичен космически полет от жена с общо 328 дни в космоса и участва в първите излизания в открития космос изцяло с жени.

Представителят на Канада, Хансен прави първия си полет в космоса. Полковник от канадските въоръжени сили и бивш пилот на изтребител, Хансен притежава бакалавърска степен по космически науки от Кралския военен колеж на Канада в Кингстън, Онтарио и магистърска степен по физика от същата институция през 2000 г. с изследователски фокус при сателитно проследяване с широко поле на видимост. Той е един от двамата новобранци, избрани от CSA през май 2009 г. чрез третата кампания за набиране на канадски астронавти.

Източник: NASA Names Astronauts to Next Moon Mission, First Crew Under Artemis, NASA