НАСА забелязва скала на Марс, която не е като другите

Ваня Милева Последна промяна на 06 февруари 2023 в 00:01 980 0

Цветно изображение на повърхността на Марс от марсохода Curiosity, хвърлящ сенки върху нея. На земята има лъскав тъмносив желязо-никелов метеорит. Поздравления, Curiosity, намери метеорит! NASA/JPL-Caltech

Марсоходът Curiosity се запозна отблизо с прекрасен метеорит.

Земята не е единствената планета, върху която могат да се намерят метеорити. Марс също получава своя дял от космически камъни. В края на януари марсоходът на НАСА "Кюриосити" откри красив екземпляр в кратера Гейл.

Камъкът - наречен от екипа на марсохода "Какао" - се откроява от околния пейзаж.

"Камъкът, пред който сме паркирали, е един от няколкото много тъмни на цвят блокове в тази област, които изглежда са дошли от другаде и които наричаме "чужди камъни", пише членът на екипа на Curiosity Ашли Струп (Ashley Stroupe) в актуализирания доклад за марсохода на 27 януари. "Нашите изследвания ще помогнат да определим дали това е блок от друго място на Марс, който просто е изветрял по интересен начин, или е метеорит."

По-подробно изследване разкри, че лъскавият, тъмносив обект с петна е метеорит. " Камък. Камък. Камък. Камък. Камък. Камък. МЕТЕОРИТ!", написа екипът на марсохода в Туитър, заявявайки, че не е необичайно да се намират метеорити на Марс, но че смяната на обстановката винаги е приятна.

Според НАСА метеоритът е съставен от желязо и никел, което го прави вид метеорит, често срещан и на Земята. Обектът е с добри размери, около 30 см. Той е по-голям от потенциален метеорит, забелязан от Curiosity по-рано през януари.

Желязо-никеловият метеорит "Какао" отблизо. Кредит: NASA/JPL-Caltech/MSSS.

НАСА използва повода за откриването на новия метеорит, за да си припомни някои други великолепни находки, включително метеорити, наречени "Яйчен камък" и "Ливан" (известен още като Звяра). Те показват колко променливи могат да бъдат размерите на метеоритите на Марс.

Метеоритите не са просто нещо от миналото на Червената планета. Неотдавна излезлият от строя спускаем апарат InSight на НАСА улови звука от ударите на космическите кмъни, които се разбиват в Марс през 2020 и 2021 г.

Curiosity обикаля кратера Гейл от 2012 г. насам, като се опитва да разбере дали някога Червената планета е била обитаема за микробен живот. По пътя си е открил съкровищница от неземни гледки. Новооткритият метеорит е един от тези обекти, които са едновременно фантастични и познати. Нашите планети са много различни, но имаме много общи преживявания, включително космическите камъни.

Източник: NASA Spots Mars Rock That's Not Like the Others, CNET