Неочаквано космическо огнено кълбо опровергава теориите за произхода на Слънчевата система (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 14 декември 2022 в 00:01 3631 0

Огнено кълбо, заснето от камерата на Глобалната обсерватория за огнени кълба в провинциалния парк Микелон Лейк, в канадския щат Алберта. Кредит: University of Alberta

Изследователи от Университета на Западно Онтарио доказват, че огнено кълбо, възникнало на границата на Слънчевата система, може да е скалисто, а не от лед, оспорвайки дългогодишни представи за това как се е формирала Слънчевата система.

Точно на границата на нашата Слънчева система и на половината път до най-близките звезди се намира множество ледени обекти, плаващи в космоса, известни като Облака на Оорт. Преминаващите звезди понякога тласкат тези ледени пътешественици към Слънцето и ние ги виждаме като комети с дълги опашки. Учените все още не са наблюдавали пряко обекти в Облака на Оорт, но всичко, което е засечено досега и идва от неговата посока, е направено от лед.

Самата основа на концепцията за началото на нашата Слънчева система теоретично се гради върху предположението, че в тези далечни области съществуват само ледени обекти и със сигурност нищо направено от камък.

Това се промени миналата година, когато международен екип от учени, наблюдатели и професионални и любители астрономи, а също и физици - специалисти по метеорите от Университета на Западно Онтарио, засне изображения и видеоклипове на скалист метеорит, който прелетя в небето над централната част на Албърта като ослепително огнено кълбо. Всички признаци сочат, че произходът на обекта е в средата на Облака на Оорт.

Откритията са публикувани в Nature Astronomy.

Кредит: University of Western Ontario

"Това откритие потвърждава един напълно различен модел на формиране на Слънчевата система, който подкрепя идеята, че значителни количества скалист материал съжителстват с ледени обекти в облака на Оорт", посочва Денис Вида (Denis Vida), постдокторант по метеоритна физика в Университета на Западно Онтарио. "Този резултат не се обяснява от предпочитаните в момента модели за формиране на Слънчевата система. Това е пълна промяна."

Всички предишни скалисти огнени кълба са пристигали от места, много по-близки до Земята, което прави това тяло - което явно е изминало огромно разстояние - напълно неочаквано.

Най-съвременните камери на Глобалната обсерватория за огнени кълба (Global Fireball Observatory - GFO), разработени в Австралия и управлявани от Университета на Албърта, наблюдават скалист метеорит с размерите на грейпфрут (около 2 kg). Използвайки инструментите на Глобалната метеорна мрежа, разработени за огненото кълбо Уинчкоумб, изследователи от Университета на Западно Онтарио изчисляват, че то се движи по орбита, която обикновено е запазена само за ледените дългопериодични комети от Облака на Оорт.

"През 70-те години на редовни наблюдения на огнени кълба това е едно от най-специалните, регистрирани някога. То потвърждава стратегията на GFO, създадена преди пет години, която разшири "рибарската мрежа" до 5 милиона квадратни километра небе и събра научни експерти от цял свят", коментира Адриен Девилпоа (Hadrien Devillepoix), научен сътрудник в университета Къртин, Австралия, и главен изследовател на GFO.

"Това не само ни позволява да откриваме и изучаваме ценни метеорити, но е единственият начин да имаме шанс да уловим тези по-редки събития, които са от съществено значение за разбирането на нашата Слънчева система."

По време на полета си огненото кълбо от Албърта се спусна много по-дълбоко в атмосферата, отколкото ледените обекти на подобни орбити, и се разпада точно като огнено кълбо, пускащо каменни метеорити - необходимото доказателство, че всъщност е направено от скала. Обратно, кометите са основно пухкави снежни топки, примесени с прах, които бавно се изпаряват, докато се приближават към Слънцето. Прахът и газовете в тях образуват характерната опашка, която може да се простира на милиони километри.

"Искаме да обясним как този скалист метеорит се е озовал толкова далече, защото искаме да разберем собствения си произход. Колкото по-добре разбираме условията, при които се е формирала Слънчевата система, толкова по-добре разбираме какво е било необходимо, за да се зароди животът", заявява Вида.

"Искаме да изградим колкото се може по-точна картина на тези ранни моменти от съществуването на Слънчевата система, които са били толкова важни за всичко, което се е случило след това."

Справка: Denis Vida et al, Direct measurement of decimetre-sized rocky material in the Oort cloud, Nature Astronomy (2022). DOI: 10.1038/s41550-022-01844-3