Неуспешният лунен спускаем апарат Peregrine е изгорял над Австралия (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 21 януари 2024 в 08:38 3016 0

Спускаемият апарат Peregrine на Astrobotic (в червения кръг) задейства тласкачи, докато навлиза отново в атмосферата над Австралия.

Кредит Скрийншот от видеото в статията.

Смята се, че неуспешният апарат за кацане на Луната на американска компания е изгорял, докато е навлизал отново в земната атмосфера над Австралия, след изтичане на гориво само часове след излитането му, което означава, че не е достигнал лунната повърхност.

Спускаемият апарат Peregrine на Astrobotic бе изстрелян от Кейп Канаверал във Флорида на 8 януари и трябваше да кацне на Луната на 23 февруари – което би било първото кацане на Луната в САЩ от 50 години насам.

Но компанията обяви на 9 януари, че корабът й няма да може да кацне, след като претърпя "критично" изтичане на гориво и проблем със задвижващата система.

Astrobotic каза в изявление, че апаратът му е "завършил контролираното си повторно навлизане над открити води в Южния Пасифик" около 8 сутринта местно време в петък.

Видеозапис на космическия кораб, който навлиза отново в атмосферата на Земята над Австралия в петък сутринта, показва как той задейства тласкащите си двигатели, докато се спуска.

Спускаемият апарат Peregrine на Astrobotic задейства тласкачи, докато навлиза отново в атмосферата над Австралия. Кредит: NBC News

Австралийската космическа агенция заявява, че е наблюдавала повторното влизане със своите международни партньори, "за да оцени риска за Австралия" и "за да се гарантира, че повторното влизане е управлявано безопасно и ефективно, без заплаха за хора или имущество".

Инженерите на Peregrine обясняват, че са работили с НАСА, за да проследят траекторията на спускаемия модул, която е малко вероятно да представлява риск за безопасността при повторно влизане.

От компанията Astrobotic заявяват, че са се консултирали с НАСА и други органи за това как най-добре да се прекрати мисията си след изтичането на гориво от Peregrine и се препоръчва да се остави да изгори след като е бил привлечен от гравитацията на Земята.

"В крайна сметка трябва да балансираме собственото си желание да удължим живота на Перегрин, да работим с полезни товари и да научим повече за космическия кораб, с риска нашият повреден космически кораб да причини проблем в пространството между Луната и Земята", обясняват от Astrobotic.

"Като такива, ние взехме трудното решение да поддържаме текущата траектория на космическия кораб, за да навлезем отново в атмосферата на Земята. Чрез отговорното прекратяване на мисията на Peregrine, ние изпълняваме своята роля, за да запазим бъдещето на цислунарното пространство за всички."

Корабът прекара почти две седмици в космоса, събирайки данни и изпращайки снимки обратно на Земята, преди да направи огненото си завръщане у дома.

Лунният спускаем апарат Peregrine на Astrobotic. Кредит: NASA

Peregrine носеше пет научни експеримента, както и цифрова капсула на времето (която включваше произведения на изкуството), парче скала от връх Еверест и пепелта и ДНК на починали космически ентусиасти като създателя на Star Trek Джийн Родънбъри и писателя на научна фантастика Артър С. Кларк.

НАСА заявява, че се очаква копия на четири от петте експеримента да летят при бъдещи полети.

Поредица други апарати за кацане на Луната трябва да се отправят към Луната тази година.

Кораб, създаден от хюстънската компания Intuitive Machines, трябва да бъде изстрелян с ракета на SpaceX през февруари, докато Китай планира да изпрати своя космически кораб Chang'e-6 до обратната страна на Луната през първата половина на 2024 г., а японскатата компания ispace казва, че ще стартира втората си мисия на Луната тази година.

НАСА, която планира да изстреля своя марсоход VIPER за изследване лунния полюс през ноември, обяви по-рано този месец за ново отлагане на своята лунна програма Artemis, което означава, че първото кацане на астронавт на Луната от половин век е отложено до 2026 г.

Източник: US company's failed Peregrine Moon lander believed to have burned up after re-entry over Australia, ABC News