Около Сатурн има още един, много по-огромен пръстен

Наука ОFFNews Последна промяна на 11 юни 2015 в 13:47 8830 0

Илюстрацията изобразява схематично гигантски размер на пръстена Феба, в сравнение със самата планета (точката в центъра).

На един от най-странните обекти във Вселената - огромния и най-отдалечен пръстен на Сатурн - е посветено наскоро публикувано изследване по данни от телескопа WISE.

В списание Nature на 10 юни, 2015 е публикувано проучване на най-отдалечения пръстен на Сатурн, проведено от група учени от университетите на Мериленд, Вирджиния и Центъра за обработка и анализ на инфрачервени изображения в Калифорнийския технологичен институт.

През 2009 г. астрономите са открили, че освен 25-те пръстена в близост до Сатурн има още един едва различим пръстен, разположен далеч отвъд останалите. Той е кръстен "пръстен на Феба" (Phoebe ring), на името на спътника Феба, от чийто частици се предполага, че е съставен.

Спътникът Феба. Снимка: космически телескоп "Касини"

Този пръстен заслужено се смята за един от най-странните обекти във Вселената, наблюдавани досега.

Обръч от прах обикаля около газовия гигант на разстояние от около 13 милиона километра, което е почти 50 пъти по-голямо от това на другите пръстени.

Пръстенът Феба, открит през 2009 г. от космическата обсерватория "Спицър", която наблюдава космоса в инфрачервения диапазон и може да регистрира частици с размер около 10 микрона. Предимно от такива частици е съставен прашния обръч Феба (в един кубичен метър в началното са намерени по 10-20 частици).

За съжаление, на 15 май 2009 свършат ресурсите на телескопа "Спицър" и той не може да продължи наблюдението.

За да продължат да проучват пръстена през юни 2010 г. астрономите използват друг инфрачервен телескоп Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE), който се намира в орбита около Земята. С него за първи път успяват да получат цялостна картина на пръстена Феба. На снимката се вижда колко разреден е облака прах в хоризонталната равнина.

Списание Nature публикува на 10 юни, 2015, проучване, проведено от група учени, водени от Дъглас Хамилтън (Douglas Hamilton) от Университета на Мериленд, които използвали данни от телескопа WISE.

Размерът на пръстена и неговото разстояние от Сатурн се оказали по-големи от очакваното. През 2009 г., частиците са били регистрирани на разстояние от 128 до 207 радиуси на Сатурн (RS = 60 330км) от планетата. Пълната вертикална дължина на пръстена е 40 RS. По този начин, пръстенът Феба е повече от десет пъти по-голям, отколкото предишния най-голям пръстен Е.

На базата на изображенията от "Спицър" не е било възможно да се измери пълната радиална дължина, както и характеристиките на праховите частици.

Снимките от WISE показват, че пръстенът на Феба е дори по-голям от очакваното: той се простира от 100 RS до 270 RS (от 6 млн км до 16 млн км от планетата)! Това е с 30% повече отколкото се смяташе досега.

Учените са направили модел на динамиката на орбитални частици, излетели от Феба при сблъсък с други космически тела. Те са построили теоретични експоненциални профили на разпределението на размера на частиците. Те смятат, че до 10% от площта на напречното сечение на пръстена са големи частици с радиус 10 см, чиито орбити са останали в пръстена над 4.5 милиарда години. Така се оказва, че пръстена на Феба е много по-стар от вътрешните пръстените на Сатурн и може би са се формирали едновременно със Слънчевата система.

Съжаление, телескопът WISE също не работи от 2010 г. и оттогава няма нова информация за пръстена Феба. Според учените, в момента в космоса няма апарат, който може да помогне в изучаването на този обект.