Опитът за първо кацане на Луната от частна компания не успя (обновява се)

След години на закъснения и неуспехи това може да е важна стъпка.

Ваня Милева Последна промяна на 25 април 2023 в 15:12 2941 0

Концепцията на художник за спускаемия модул Hakuto-R M1

Кредит ispace

Концепцията на художник за спускаемия модул Hakuto-R M1.

На 11 декември миналата година японската компания ispace изстреля кораба Hakuto-R M1 на борда на ракета Falcon 9 като част от мисията си да стане първият частен посетител на Луната. Днес те ще направят опит за историческо кацане и може да го гледаме тук.

Целта на ispace е комерсиална, въпреки че твърдят, че успехът ще бъде от полза за всички. Преди да стигнат до това обаче, ispace трябва да докажат, че могат надеждно да поставят спускаеми роботи на лунната повърхност. Кацането е насрочено за 16:40 UTC (19:40 българско време) днес. В Япония ще е 1:40 през нощта в сряда ще бъде по-удобно за зрителите. Стриймът започва 40 минути преди времето за кацане.

Обновяване:

04/25/2023 20:16

„Трябва да приемем, че не сме успели да завършим кацането на лунната повърхност“, казва Такеши Хакамада, основател и главен изпълнителен директор на ispace. Наземните екипи имаха данни от спускаемия модул по време на неговото спускане, но загубиха сигнала преди кацането. „Ще продължим“, заявява той.

04/25/2023 19:58

Говорител на ispace казва, че екипът на компанията "все още продължава да проучва състоянието на спускаемия модул" почти 20 минути след планираното му пристигане на лунната повърхност.

04/25/2023 19:46

Ispace казва, че се опитва да възстанови комуникацията със спускаемия модул Hakuto-R, който трябваше да пристигне на лунната повърхност преди пет минути.

04/25/2023 19:45

Спускаемият апарат Hakuto-R вече трябвае да е кацнал на лунната повърхност. Очаква се потвърждение от екипа за контрол на мисията ispace в Япония.

***

Предпочитаното място за кацане е около кратера Атлас край Маре Фригорис, но са избрани три алтернативни места със съпътстващи дати.

Идеята частни компании да изследват Луната за търговска печалба има много противници, но ispace твърди, че всички зависим от космическата инфраструктура и ще се нуждаем от повече в бъдеще. Дори когато технологичното развитие намали разходите за изстрелване, цената за транспортиране на тежки предмети в космоса ще остане значителна.

„Като се възползваме от лунните водни ресурси, можем да развием космическата инфраструктура, необходима за обогатяване на ежедневието ни на земята, както и да разширим нашата жизнена сфера в космоса“, пише ispace на своя уебсайт. „Също така, превръщайки Земята и Луната в една система, нова икономика с космическа инфраструктура в основата си ще поддържа човешкия живот, превръщайки устойчивостта в реалност. Този резултат е нашата крайна цел и нашето търсене на вода на Луната е първата стъпка към постигането на тази цел."

Армстронг, Олдрин и Колинс са пътували само четири дни, за да стигнат от Земята до Луната, но за Hakuto-R пък са били нужни повече от четири месеца - по-лесно е да се пътува бавно.

Дори ispace да успее обаче, това е голямо изоставане. Още през 2007 г. Google Lunar XPRIZE предложи 30 милиона долара за първата компания, която приземи луноход на Луната, който да измине 500 метра. ispace бе един от 16-те конкуренти, много от които направиха самоуверени изявления за спазване на първоначалния краен срок за 2014 г. Въпреки две отлагания, най-близкото до което някой е стигнал, е кацането, което бе с катастрофа на екипа на SpaceIL през 2019 г.

Ако всичко върви по план, ispace може най-накрая да разположи лунен спускаем апарат през следващата година. Нещо, което трябва да имаме предвид, когато четем колко скоро човечеството ще стъпи на Марс.

Източник: How To Watch Today’s Attempt At The First Successful Private Moon Landing,  IFLScience

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !