OSIRIS-REx завърши финалната си обиколка над астероида Бенну

Ваня Милева Последна промяна на 09 април 2021 в 00:01 3390 0

NASA

Междупланетната сонда OSIRIS-REx извърши последния си близък полет над астероида Бенну, след като направи подробни снимки на мястото за вземането на проби от почвата на повърхността му. Очаква се прехвърлянето на снимките към Земята да продължи до 13 април, съобщава сайтът на НАСА.

OSIRIS-REx се превърна в третият междупланетен космически апарат в историята, което успява да вземе почвена проба от астероид. Сондата взе образец от почвата от Северното полукълбо на близоземния астероид Бенну през октомври миналата година. Общото тегло на събраните проби е 400 грама, което е много повече от очакваното. Освен това за две години работа в ниска орбита близо до астероида OSIRIS-REx успя да получи много информация за тозо обект, по-специално, за да изчисли времето кога се е отделил от Главния астероиден пояс, да разбере как се е променял и да направи подробна карта.

На 7 април 2021 г. сондата завърши последния си близък полет над астероида и сега бавно се отдалечава от астероида. Екипът на OSIRIS-REx добави това прелитане, за да документира промените на повърхността в резултат на маневрата за събиране на проби на 20 октомври 2020 г. Тогава главата на пробника прониква почти на 50 сантиметра в почвата на Бенну, а потокът от сгъстен газ повдига горните слоеве на почвата на астероида. По този начин учените успели да изследват подповърхностния слой на Бенну, който е бил изложен на по-малко слънчева и космическа радиация, отколкото почвата, лежаща на повърхността на астероида.

OSIRIS-REx със скъпоценния си астероиден товар, ще остане в околностите на Бенну до 10 май, когато ще запали своите тласкачи и ще започне двугодишното си пътешествие към дома. Мисията ще достави пробата от астероид на Земята на 24 септември 2023 г. като връщаемата капсула с почвата трябва да кацне на полигон в Юта.

Предаването на почти 4 гигабайта научни данни и изображения се очаква да продължи до 13 април.

Източник: NASA’s OSIRIS-REx Completes Final Tour of Asteroid Bennu, NASA