Открита е черна дупка, която създава звезди, вместо да ги поглъща (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 21 януари 2022 в 00:02 14031 0

Централен регион на галактиката Henize 2-10. Кредит: NASA, ESA, Zachary Schutte, Amy Reines

Изображения от телескопа Хъбъл показват, че черната дупка в центъра на галактиката джудже Хенизе 2-10 създава звезди, вместо да ги унищожава. Откритието може да бъде ключът към разбирането на произхода на свръхмасивните черни дупки в ранната Вселена.

Черните дупки често са описвани като ненаситни чудовища, поглъщащи всичко, което попадне около тях, включително светлината. Нови данни от космическия телескоп Хъбъл обаче показват, че това не винаги е така. Телескопът направи снимки на черната дупка в центъра на галактиката джудже Хенизе 2-10 (Henize 2-10 ), която създава звезди, вместо да ги поглъща. Галактиката джудже се намира на 30 милиона светлинни години от нас, в южното съзвездие Компас.

Статия за откритието е публикувана в списание Nature.

Галактиката Хенизе 2-10 съдържа десет пъти по-малко звезди от Млечния път. Това привлича вниманието на астрономите в миналото, предизвиквайки дебат за това дали всички галактики джуджета съдържат малки черни дупки в своите центрове, точно както големите галактики обикалят около свръхмасивни черни дупки. Някои учени предполагат, че наистина има черна дупка в центъра на Хенизе 2-10. Други смятат, че има остатък от свръхнова. Нови снимки, направени от Хъбъл, потвърждават първата хипотеза.

Изненадващо, газ, формиращ структура, подобна на тирбушон,  се простира от черната дупка като пъпна връв към ярка съседна област на образуване на звезди, отдалечена на 230 светлинни години.

Скоростта на този поток е 1,6 милиона километра в час - много ниска скорост, защото потокът материя среща плътен газов облак и се разтича по него, стимулирайки образуването на звезди. Куповете млади звезди сега се подреждат перпендикулярно на потока, отбелязвайки неговото разпространение.

Този ефект е противоположен на това, което се наблюдава в по-големите галактики, където материята, попадаща в черна дупка, се унася от нейните магнитни полета, образувайки свръхгорещи плазмени струи, движещи се със скорост, близка до скоростта на светлината. Газовите облаци по пътя си се нагряват до такива температури, че образуването на звезди е невъзможно.

Черните дупки в галактиките джуджета могат да станат ключът към разгадаването на появата на свръхмасивните черни дупки в ранната Вселена. Има хипотеза, че всички черни дупки са се образували в резултат на гравитационния колапс на звездите, а тези, които са събрали достатъчно материал, са станали свръхмасивни.

Друга хипотеза предполага наличието в младата Вселена на специални условия, допринесли за появата на тези обекти. Освен това свръхмасивни черни дупки биха могли да се образуват в резултат на колапса на плътен звезден куп, чиято обща маса е достатъчна за появата им.

Галактики джуджета като Хенизе 2-10 са запазили размера си през цялата си история, без да растат или да се сливат с други галактики, така че може да отразяват съдбата на черните дупки в ранната Вселена, когато са започнали да се формират и растат.

Справка: Zachary Schutte, Amy E. Reines. Black-hole-triggered star formation in the dwarf galaxy Henize 2-10. Nature, 2022; 601 (7893): 329 DOI: 10.1038/s41586-021-04215-6