Розета установи възрастта на кометата 67P / Чурюмов-Герасименко

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 март 2016 в 16:16 4423 0

Измервания, извършени с помощта на космическата сонда Розета разкриха, че ледът в кометата 67P / Чурюмов-Герасименко има кристална структура. Това означава, че кометите са родени в прото-слънчевата мъглявина и са стари колкото Слънчевата система.

Изследването е публикувано в The Astrophysical Journal Letters.

Доскоро имаше две хипотези за природата на кометите. Според едната хипотеза, ледът в тях трябва да има кристална структура, в която водните молекули са строго подредени. Според другата хипотеза в кометите ледът е аморфен, тоест водните молекули са подредени произволно. Отговорът на този въпрос е важен, защото той може да ни каже какъв точно е произходът на комети.

Отговорът даде инструментът масспектрометър на борда на сондата "Розета". С него е опредено съдържанието на молекулен азот (N2), въглероден оксид (СО) и аргон (Аг) в леда на 67P. Тези резултати са сравнени с тези от лабораторни експерименти на земята. Оказва се, че съотношението между N2, Ar и СО съответства на кристален лед (на хидрати, за да бъдем точни, при които газови частици са в капан в кристалната решетка). Това означава, че кометите са толкова стари, колкото Слънчевата система и произхождат от прото-слънчевата мъглявина.

Ако кометите бяха по-стари и се бяха образували от междузвездната среда, те щяха да се състоят от аморфен лед.

Благодарение на Розета сме една стъпка по-близо до разнищването на тайните на кометите.