Руският модул на МКС има изтичане на охлаждаща течност

Ваня Милева Последна промяна на 10 октомври 2023 в 15:13 1935 0

Модулът

Кредит NASA

Модулът "Наука" е дясната централна част на това изображение от 9 октомври от камера на Международната космическа станция

Радиатор на руския сегмент на Международната космическа станция започна да изпуска охлаждаща течност на 9 октомври. Това е третият подобен инцидент с руско оборудване на станцията за по-малко от година, съобщава Space News.

НАСА заяви, че от Центъра за ръководство на полетите са забелязали изтичане, идващо от един от двата радиатора на модула "Наука" в руския сегмент на станцията около 20:00 българско време. Този модул, известен също като Многофункционален лабораторен модул (MLM), бе инсталиран на станцията през юли 2021 г.

От НАСА са информирали екипа на станцията, който успява визуално да потвърди теча.

"Да, има теч, идващ от радиатора на MLM", потвърждава астронавтът на НАСА Джасмин Могбели.

Не е ясно колко охлаждаща течност е изтекла от радиатора и за колко време. В изявлението си НАСА обяснява, че Роскосмос е информирал агенцията, че течът е бил от резервен радиатор на Наука. Този радиатор първоначално бе на модула "Рассвет", изстрелян към станцията през 2010 г. и прехвърлен към "Наука" по-рано тази година като част от програмата в поредица от космически разходки за оборудването на "Наука" .

В изявление, публикувано в социалните медии, Роскосмос отбелязва, че основната система за термичен контрол на "Наука" работи правилно и че нито станцията, нито нейният екипаж са в опасност.

НАСА предполага подобна оценка и че няма "влияние върху екипажа или операциите на космическата станция". Екипажът на станцията обаче затвори щорите на прозорците на американския сегмент на станцията, за да предотврати замърсяване от изтичащата охлаждаща течност.

Инцидентът е третият за по-малко от година, в който руския транспортен модул на МКС претърпява изтичане на охлаждаща течност. През декември космическият кораб "Союз МС-22" загуби охлаждаща течност три месеца след пристигането си в станцията. Това накара Роскосмос да замени този космически кораб с космически кораб Союз без екипаж, Союз MS-23, решение, което задържа екипажа, изстрелял към станцията на Союз MS-22, в космоса за допълнителни шест месеца, завръщайки се на 27 септември.

През февруари товарен космически кораб "Прогрес МС-21" без екипаж също претърпява изтичане на охлаждаща течност. Това изтичане се случва точно преди космическият кораб, който да стартира миналия октомври, да се откачи от станцията.

Двете изтичания предизвикаха подозрения за дефект в конструкцията или производството на космическия кораб. Роскосмос обаче заключава, че течовете са причинени от удари с микрометеорити или орбитални отломки.

Представители на НАСА приеха това заключение.

"Екипът на НАСА също го разследва, независимо от руския екип, и ние също не можем да намерим нищо, въз основа на информацията, която ни беше дадена от нашите руски колеги, за нещо различно от някакъв вид външна сила или отломки или нещо подобно друго подобно", заявява Джоел Монталбано, програмен мениджър на НАСА за МКС, на брифинг през юли.

Източник: Russian ISS module experiences coolant leak, Space News