Минималните разходи за един старт на ракетата Vulcan ще бъдат със 70% по-ниски от максималните разходи за старта на носителя Delta IV Heavy, заяви за Business Insider шефът на американската компания ULA (United Launch Alliance) Тори Бруно.
SpaceX се превърна в световен лидер на 6 февруари с първото изстрелване на Falcon Heavy. Два от трите ускорителни блока на ракетат се приземиха безопасно кацане (третият падна в океана), но полетът бе приветстван като огромен успех. SpaceX доказа, чеможе да издигне в космоса за около 25% от цената два пъти теглото на полезния товар на най-близкия си конкурент, заради повторната употреба на части от ракета на стойност десетки милиони долари .
Този основен съперник е United Launch Alliance, компания, създадена през 2005 г. от гигантите на авиокосмическата индустрия Boeing и Lockheed Martin.
Най-мощната оперативна ракета в света и най-голямата ракета на ULA, Delta IV Heavy, струва 350 млн. долара. При ниска околоземна орбита тя доставя до 32 тона полезен товар.Тя е много по-скъпа в сравнение с Falcon Heavy на SpaceX, чийто старт струва 90 милиона долара, отчасти защото не се използва повторно.
Но компанията ULA разработва ракета за многократна употреба, наречена Vulcan, която да се конкурира с иновативните компании като SpaceX на Мъск и Blue Origin на Джеф Безос.
"Vulcan ще започне да лети в средата на 2020 г.", заяви Тори Бруно. Цената на старта на ракетата "ще започне от по-малко от 100 милиона долара", което е "70% по-малко от цената на Delta IV Heavy", добави той.
Бруно отбеляза, че въпреки че цената на Falcon 9 и Falcon Heavy на SpaceX за килограм изведен в космоса полезен товар е по-ниска, но носителят Vulcan има конкурентно предимство пред тях.
Горната (втората) степен на Vulcan работи на водород, който позволява горивото да не замръзва на околоземна орбита при условия на продължителна работа при ниски температури. Горната степен на Falcon Heavy използва керосин, който, както отбелязва Business Insider, при ниски температури може да замръзне в рамките на няколко часа (по време на първия старт горната степен на Falcon Heavy работи успешно в орбита в продължение на шест часа). Освен това, горната степен на Vulcan, наречена ACES (Advanced Cryogenic Evolved Stage), може да работи на околоземна орбита в продължение на няколко месеца, което позволява да се използва след дозареждане с гориво за буксир на космическия кораб.
Vulcan е ракета за частично повторното използване и може да изведе до 40 тона полезен товар до ниска околоземна орбита.
Двата еднокамерни двигателя BE-4, монтирани на първата степен на носителя Vulcan (фактически Atlas 6) заедно развиват по-голяма тяга от един руски двухкамерен агрегат РД-180 на първата степен на Atlas 5. За разлика от РД-180, работещ на керосин, BE-4 използва метан.
ULA е основен конкурент на SpaceX. През февруари 2018 г. шефът на SpaceX Илън Мъск пише в Twitter, че ще "изяде шапката си, ако до 2023 г. Vulcan започне да извежда военни товари".
Бъдещето на ракетите изглежда все по-вълнуващо, иновативно и пренаселено. Остава да видим дали ULA и Blue Origin ще могат да следват бесните темпове на SpaceX или ще оформят своя ниша в космическото състезание.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23293
7
04.03 2018 в 06:40
А виж сметките за охлаждаемите, и просто така ракети, са просто трогателни.
Даже аз не се бях сетил:))
23293
6
04.03 2018 в 06:29
После да се разгледа, и да се види дали ще струва 50 стотинки довечера в студентския стол разправията за Фурие, или математиците ще кажат друга грубост. Понеже те знаят и други бързи редове, освен някак достъпният за тройкаджиите от нашия факултет.
По ред печални причини, най-често се използва именно Фурие. Най-лесно се формализира на бинарните компютри, понеже е бързо сходящ. Не че е точен, а понякога не е и адекватен. Но това пак е ария от друга опера.
23293
5
04.03 2018 в 06:11
Пет за четири, ъгълът може да се мери с оборотите на гайката. Върти насам – натам прибора. Скъпа – не скъпа, много скъпа, но гайка. Детайл, свален от струг. С клизма – 50 лева. Всъщност не се прави така, а много по-точно, и даже по-евтино, но това е друг разказ.
Дистанцията се мери с фази, отдавна.
За добронамерените читатели:
Лежите на плажа, в морето има вълни. Там се мотае лодка.
Виждате я на дъното на вълната – там е да кажем нула.
После я виждате на гребена отгоре – това е цялата единица.
А сега си представете, че мигате често, и виждате лодката и като я вдига, и като я спуска, през цялото време, на разните височини, през цялото време. Значи виждате фазата на вълната. По това можете да премерите разстоянието между себе си и лодката по-точно, отколкото между гребените на вълните. Като знаете дали се надига, или спуска срещу вас, ще научите и друго.
А ако виждате това под лупа – ще знаете вече и принципиално
23293
4
04.03 2018 в 04:35
„кво толкова – нали я вижда!”
Вижда – вижда. Какво и как.
Младите хора виждат наоколо си. Не винаги правилното гадже.
Шофьорът също вижда, но не винаги успява да спре навреме.
Пилотът вижда, но се забива в земята.
Ракетата също вижда, но лети неправилно.
Координатата Z- дистанцията. Тя е неопределима в повечето случаи. Иначе казано – не мотат да я премерят. Заради това например, чудото на мъск се спльоква, или струва съвсем други пари, когато кацне цяло.
23293
3
04.03 2018 в 04:10
Между другото, неграмотните руснаци измислиха математика, и на нейната база космически кораби, които стигат до Станцията за 6 часа, а не за две денощия. Казват му „къс маршрут”. Пробваха с камион, за два часа. Значи утре ще пратят и хора за толкова. Това е нещо като вица за каубоя, комара, и ташаците му. Е, скопяват го. Вече.
Просто енергетиката на ракетата е друга. Перспекивите – съвсем отделни.
23293
2
04.03 2018 в 02:31
Разглеждаме бегло картинката на предложеното вундервафе, и с почуда виждаме там плоски сопла. Аз лично, бидейни не-инженер, не-физик, и не-работил по космически теми, в което ме уверяват често, съм силно озадачен от такова оборудване.
Номерът е в това, че „плоските ракети” са практически неуправляеми и беззащитни в плътните слоеве на атмосферата, което е собствено и критичният участък от полета. После има други страшни проблеми, но това е после.
А това безплатно нещо трябва да мине през атмосферата, не през друго.
Щом е атмосфера – значи освен по тангажа, то трябва да може да се стабилизира и по курса, и по крена. По няколко пъти в секунда, значи времето за реакцията на двигателите и от порядъка на милисекунки. Което по принцип е невъзможно с плоски сопла, дори да са несинхронни.
23293
1
01.03 2018 в 05:23
Американското лего в космоса, вече заби рекламата на куклите барби, и на белите телефони.
Очаквам бизнес планът на ВиК - София за Марс, както и кандидатирането на Тръмп за президент на Галактиката през 2024-а.
В цялата тая история има освен морални, и чисто технически ограничения. Многото малки и евтини, понеже са отработени преди половин век двигатели, имат ужасни недостатъци. Там тепърва ще стане беля, и ще излезе скъпо, не само по парите. На Ура! избухнаха совалки, и в тях загинаха хора, да? Повече, отколкото в цялата съветска пилотирана космонавтика? Щото евтинджос?
Очаквайте ... Прочее ...
Последни коментари