Слънцето избухна с изригване от най-мощния клас X1.1 (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 04 юли 2023 в 07:29 5843 0

Слънчева активност за 2-3 юли 2023 г. AR3354 произведе изригване X1.1 без видимо изхвърляне.

Кредит SDO и JHelioviewer

Слънцето излъчи мощно слънчево изригване, което достига своя максимум в 19:14 EDT на 2 юли 2023 г. (02:14 ч. 3 юли 2023 г. българско време).

Това изригване е класифицирано като изригване Х1.0. Клас Х обозначава най-интензивните изригвания, а номерът дава повече информация за неговата сила.

Обсерваторията за слънчева динамика на НАСА, която наблюдава Слънцето постоянно, засне изображението на събитието.

Анимирана поредица от горната дясна четвърт на червен и след това златен глобусСлънчева активност за 2-3 юли 2023 г. AR3354 произведе изригване X1.1 без видимо изхвърляне на коронална маса. Събитието е заснето при дължини на вълните от 304 до 171 ангстрьома. Кредит: SDO и JHelioviewer.

Слънчевото изригване е внезапно и значително освобождаване на енергия в атмосферата на Слънцето, което често се свързва със слънчеви петна и магнитна активност. Тези изригвания са най-големите експлозивни събития в нашата Слънчева система, които изхвърлят в пространството потоци от заредени частици и електромагнитно излъчване.

Слънчевите изригвания се наблюдават предимно чрез светлината, която излъчват в различни дължини на вълните - от радиовълни до гама лъчи. Класификацията на интензивността на слънчевите изригвания обикновено включва измервания на рентгеновия поток в диапазона от 1 до 8 ангстрьома, засечен от спътници в земна орбита. Най-често използваната система ги категоризира в класове A, B, C, M или X, като клас A е най-слабият, а клас X - най-силният. В рамките на всеки клас числова скала от 1 до 9 допълнително показва силата (с изключение на изригванията от клас X, които могат да надхвърлят 9).

Анимация с четири квадрата - отгоре вляво надясно, синьо-зелено, червено, златно, кафявоСлънчева активност за 2 юли 2023 г. AR3354 произведе изригване X1.1 около 23:08 UTC , заедно с радиозатъмнение R3 над Тихия океан. Анимацията показва от горния ляв до долния десен SDO 131, 304, 171 и 193 ангстрьома. Кредит: SDO и JHelioviewer.

Слънчева активност за 3 юли 2023 г.: Слънцето изпуска X1.1 изригване

Слънчевата активност достигна високи нива благодарение на изригване X1.1 от гигантския регион AR3354. Няма опасност обаче, тъй като изригването не е насочено към Земята. Размерът на AR3354 се е увеличил до площ, еквивалентна на повърхността на приблизително седем Земи. Петното е запазило своята магнитна сложност от бета-гама-делта по магнитната му класификация.В карето по-долу ще разберете какво означава това.

Магнитна класификация на слънчевите петна
  1. α – Алфа:
    Еднополярна група слънчеви петна.
  2. β – Бета:
    Група слънчеви петна, която има положителна и отрицателна полярност (или биполярна) с просто разделение между полярностите.
  3. γ – Гама:
    Сложен регион, в който положителните и отрицателните полярности са толкова неравномерно разпределени, че не могат да бъдат класифицирани като биполярна група слънчеви петна.
  4. β-γ – Бета-гама:
    Биполярна група слънчеви петна, но достатъчно сложна, така че да не може да се начертае линия между петна с противоположна полярност.
  5. δ – Делта:
    Сянка с противоположна полярност в единична полусянка.
  6. β-δ – Бета-Делта:
    Група слънчеви петна с основна бета магнитна конфигурация, но съдържа едно (или повече) делта слънчеви петна.
  7. β-γ-δ – Бета-гама-делта:
    Група слънчеви петна с бета-гама магнитна конфигурация, но съдържа едно (или повече) делта слънчеви петна.
  8. γ-δ – Гама-делта
    Група слънчеви петна с гама магнитна конфигурация, но съдържа едно (или повече) делта слънчеви петна.

Въпреки че изглежда, че вчерашното изригване не е довело до изхвърляне на плазма, след него се появяват няколко много високи примки.

Комбинацията от магнитната конфигурация на региона и вече произведеното X изригване повишава вероятността за друго X изригване от 10 на 25%.

Това е 18-то X изригване на SC25 (слънчев цикъл 25) досега, докато SC24 имаше общо 14 X изригвания. Става интересно и със сигурност имаме много повече активност, която да очакваме през следващите няколко години.

За последните 24 часа слънчевата активност продължава да е висока с изригването X1.1 от AR3354 в 22:54 UTC на 2 юли 2023 г. Произведени са общо 16 изригвания, включително изригването X1.1, M1.4 от AR3358 в 6:43 UTC на 3 юли 3, 2023, заедно с 14 C изригвания.

Изригването X създаде радиозатъмнение R3 над Тихия океан, а изригването M причини радиозатъмнение R1 над Азия. Слънцето в момента има седем обозначени активни области.

В наличните изображения не са наблюдавани насочени към Земята изхвърляния на коронална маса (CME).

Магнитното поле на Земята е било спокойно на 3 юли). Очаква се високоскоростен слънчев вятър от короналната дупка.

Това изображение показва слънчева активност – с обозначени най-активни региони – на 3-4 юли 2023 г. Оригиналното изображение, без етикети, е на NASA SDO. Кредит: NASA/SDO и научните екипи на AIA, EVE и HMI, обозначенията са на EarthSky.

Обсерваторията за слънчева динамика на НАСА засне това изображение на слънчево изригване - както се вижда от ярката светлина в горния десен ъгъл на Слънцето - на 3 юли 2023 г. Изображението показва подгрупа от екстремна ултравиолетова светлина, която подчертава изключително горещия материал във изригванията и която е оцветена. Кредит: NASA/SDO

Обсерватория за слънчева динамика на НАСА в орбита около ЗемятаОбсерваторията на НАСА за слънчева динамика (SDO), изстреляна през февруари 2010 г., е мисия, предназначена за изучаване на причините за слънчевата променливост и нейното въздействие върху Земята. Целта е да ни помогне да разберем как се генерира и структурира магнитното поле на Слънцето и как тази акумулирана магнитна енергия се преобразува и освобождава в хелиосферата и геопространството под формата на слънчев вятър, енергийни частици и вариации в слънчевото излъчване. (Концептуално изображение на спътника SDO в орбита около Земята.) Кредит: NASA

Слънчевите изригвания могат да имат различни ефекти върху Земята. Най-непосредственото въздействие е върху йоносферата на нашата планета, където радиацията на изригването може да предизвика внезапно йоносферно смущение (SID), което да наруши високочестотните (HF) радиокомуникации. По-силните изригвания, особено от клас X, могат да доведат до радиозатъмнения, които продължават от няколко минути до няколко часа.

Заредените частици, свързани със слънчевите изригвания, особено когато са придружени от изхвърляне на коронална маса (CME), могат също така да представляват заплаха както за сателитите, така и за астронавтите в космоса поради повишените нива на радиация. С течение на времето това може да доведе до разрушаване на спътниковата електроника и да представлява опасност за здравето на астронавтите.

Освен това, когато тези заредени частици достигнат магнитното поле на Земята, те могат да предизвикат геомагнитни бури. Тези бури могат да доведат до красиви полярни сияния, но също така могат да нарушат работата на електропреносните мрежи, като потенциално причинят широко разпространени прекъсвания на електрозахранването. Всъщност най-голямата регистрирана геомагнитна буря, събитието Карингтън през 1859 г., е резултат от мощно слънчево изригване и предизвиква срив на телеграфните системи в Европа и Северна Америка, като има сведения, че операторите са получили токов удар, а телеграфните стълбове са хвърляли искри.

Sun activity: The sun releases an X1.1 flare, EarthSky.

Intensely Powerful X1.0 Solar Flare Witnessed by NASA’s Solar Dynamics Observatory, NASA Goddard Space Flight Center