Уловиха драматичния момент на сблъсък между две млади звезди

Антония Петрова Последна промяна на 08 април 2017 в 09:02 5171 0

Източник: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), J. BALLY/H. DRASS ET AL

Учените успяха да уловят драматичния и ослепителен момент на сблъсък между две млади звезди. Намиращ се в съзвездието Орион, взривът се е случил преди около 500 години, като е изпратил гигантски стълбове от прах и газ в междузвездното пространство.

Изследователите съобщават, че сблъсъкът е предизвикал толкова енергия, колкото нашето Слънце би излъчило за 10 милиона години. Подробности около събитието са публикувани в Astrophysical Journal.

Големи експлозии в космоса се свързват предимно със супернови, които се случват по време на гибелта на гигантски, древни звезди. Тази нова снимка обаче показва експлозия, случила се в другия край на звездния жизнен цикъл.

Синият цвят в данните на Alma представлява газ, движещ се с най-висока скорост; червеният цвят е от движещ се бавно газ; Източник: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), J. BALLY/H. DRASS ET AL.

Звездите се зараждат когато масивен облак от прах и газ започва да се деформира под напора на собствената си гравитация. На разстояние от 1 500 светлинни години от Земята, няколко много млади звезди започват да се зараждат в региона, наречен Orion Molecular Cloud 1 (OMC-1).

Гравитацията привлича тези протозвезди все по-близо с нарастваща скорост, докато преди около 500 години две от тях или се допират, или се сблъскват челно, като предизвикват мощна експлозия, изхвърлила газ и прах към космоса с повече от 150 км/сек.

През 2009 г. учените за първи път виждат следи, които подсказват размера на експлозията. Сега, като използват обсерваторията Atacama Large Millimeter/submillimetre Array (ALMA), разположена в Северно Чили, астрономите успяват да видят с висока резолюция това ослепително събитие.

Снимка: ESO/C.MALIN

"Това, което виждаме в тази някога спокойна звездна забавачница е космическа версия на фойерверките от 4 юли, с гигантски стълбове дим, изстрелващи се във всички посоки", коментира водещият автор проф. Джон Боли (John Bally) от Университета в Колорадо, цитиран от ВВС News.

Неговият екип е открил нови подробности около структурата на стълбовете, които се разпростират покрай експлозията на почти една светлинна година. Учените са научили и за разпространението и високата скорост на движение на въглеродния оксид вътре в огромните газови следи. Данните могат също така и да помогнат за разбирането на процеса на раждане на звездите.

"Макар протезвездните експлозии да са относително често срещани, като разрушават своя облак, както виждаме при OMC-1, такива експлозии могат да помогнат и за регулиране на темпа на формиране на звездите в тези гигантски молекулни облаци", смята проф. Боли.

Учените очакват експлозии като тази да са предимно кратковременни, с останки от парчетата, видяни от Almа, траещи само векове.

"Хората често свързват звездните експлозии с древни звезди, като взрив на нова или дори още по-впечатляващата смърт на супернова. ALMA ни дава нов поглед въху експлозии в другия край на звездния жизнен цикъл - зараждането на звездите", коментира проф. Боли.