В "сърцето" на Плутон има кратер, възможен мощен криовулкан (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 27 октомври 2023 в 00:00 4135 0

В

Кредит NASA

В "сърцето" на Плутон има кратер на мощен криовулкан

Плутон, който бе понижен в планета джудже, има огромен кратер. Според ново проучване странният кратер може да е мощен криовулкан.

Кратерът на Плутон: Супер криовулкан?

Нашият съсед Плутон е дом на голям, странен кратер. Ново проучване обаче предполага, че кратерът може да е спящ замръзнал супервулкан. Кратерът Киладзе, за който се смята, че е мощен криовулкан, е образувание с ширина 44 км, открито в равнината "Спутник", област, която представлява западната част на известното "сърце" на Плутон.

Според изследователите Киладзе вероятно е доста млад по космически мащаби, тъй като вулканичната му активност е започнала преди няколко милиона години. Това се дължи на липсата на натрупване на повърхностен слой на останалата част от планетата.

Проучването, което все още не е преминало официална партньорска проверка, предполага, че кратерът Киладзе, който космическият кораб New Horizons наблюдава по време на посещението си на Плутон през 2015 г., е криовулкан. На снимките, направени от New Horizons, се вижда воден лед, което е забележително, като се има предвид, че останалата част от планетата джудже е покрита предимно със замръзнал метан и азотен лед. Водният лед в кратера също съдържа амоняк, както показва спектроскопията. Киладзе прилича повече на оформен от тектонична активност, а не на кратер, образуван от удар на космическо тяло.

Авторите на статията предполагат, че Киладзе е "супервулкан", в който едно или повече експлозивни събития са разпръснали повече от 1000 км³ ледена криомагма, изригнала от вътрешността на повърхността. Това се дължи на размера на калдерата и големия мащаб на заобикалящото разпространение на воден лед.

Тъй като, ако Киладзе всъщност е криовулкан, това би изисквало топлина от планетата джудже, което е невероятно откритие за учените.

Дали има подземен глобален океан от вода плюс различни химични вещества или има просто джобове вода плюс вещества, останали от времето, когато Плутон се е образувал и е имал гореща вътрешност?

Това изследователите още не знаят, обяснява Дейл Круикшанк (Dale Cruikshank), планетарен учен от NASA Ames Research Center и съавтор на статията.

Все пак се очаква вътрешната топлина на Плутон да причини вулканизъм на някои места на повърхността. Следващото поколение планетарни учени трябва да разнищи този пъзел.

(a,b) Глобалният диск на Плутон, показващ основните региони и контекста на местоположението на Киладзе (червеният контур). (c) Изображение с най-висока разделителна способност на района около кратера Киладзе. Цветно кодираната карта (d), получена от анализа на данните за спектрално картографиране на New Horizons. Различните цветове обозначават области с общи спектрални сигнатури; областта в жълто е доминирана от спектрални ленти на воден лед. Две долни фигури са пресъздадени от Emran et al. 2023а

Какво е криовулкан?

На Земята вулканите се свързват с изригвания на разтопени скали и пепел. На други планети съществуват различни видове вулкани, наречени ледени вулкани или криовулкани.

Криовулканите освобождават различни материали при изригването си. Вместо камъни, пепел и газове, криовулканите отделят лед, вода и други материали като метан и амоняк, отбелязва д-р Розали Лопес (Rosaly Lopes), старши научен сътрудник в Лабораторията за реактивни двигатели (JPL) на НАСА в Пасадена, Калифорния.

Криовулканите имат ледена кора и слой вода или нещо като амоняк. Когато течността излезе на повърхността, те я наричат ​​криовулканизъм, което означава "студен вулканизъм".

Въпреки че материалите, които изригват, се различават от тези на земните вулкани, процесът е сравним. Лопес казва, че все пак го наричат ​​"вулканизъм, защото това е процес, който носи материал от вътрешността на планетата на повърхността".

Снимка на Касини-Хюйгенс на гейзери, изригващи от ледената обвивка на Енцелад. Кредит: NASA/JPL/Space Science Institute

Друг феномен, който се случва на Земята, се свързва пък със струите, които изригват някои луни на ледени гиганти в Слънчевата система като луната на Сатурн Енцелад. Д-р Ранди Кърк (Randy Kirk), геофизик в Научния център по астрогеология на Геоложката служба на САЩ, ги сравнява с гейзерите на Земята, които изстрелват пара и вода.

Според Кърк и Лопес Тритон, най-голямата от 13-те луни на Нептун, има исторически доказателства за криовулканизъм. Повърхността на Тритон е съставена от гладки равнини, могили и скални ями според данните от мисията "Вояджър 2" на НАСА. Много учени смятат, че замръзналите потоци на криовулкан са допринесли за формирането на пейзажа.

Справка: Kiladze Caldera: A possible "supervolcano" on Pluto