Вселената наистина е по-ярка в посоката, в която се движи Слънцето

Ваня Милева Последна промяна на 08 юни 2022 в 00:01 8307 0

Диполна структура на Вселената
Диполна структура на Вселената. Кредит: Planck mission/ESA.

Слънцето и планетарната му система се въртят в орбита около центъра на галактиката Млечния път – една обиколка отнема приблизително 230 милиона години – и галактиката Млечния път от своя страна се движи към Великия атрактор *.

*Това е гравитационна аномалия, разположена в междугалактическото пространство на разстояние около около 250 милиона светлинни години от Земята. Този обект, който има маса от около 105 маси от Млечния път и най-вероятно е огромен свръхклъстер от галактики.

Като цяло, това кара Слънцето да се движи към съзвездието Лъв със скорост от 369,82 ± 0,11 км/сек. При измерванията на космическата микровълнова фонова радиация (CMB), лъчение, останало от горещия Голям взрив преди 13,8 милиарда години, това движение може да се види като диполна (двуполюсна) структура на CMB, показана по-горе.

Червеното е мястото, накъдето се движи Слънцето, а синьото е това, което оставяме след себе си. Интересен въпрос е дали това движение може да се забележи и в галактиките наоколо, дали можем да видим дали има разлика в скоростта им спрямо Слънцето/Млечния път, ако са „пред“ или „зад“ нас?

Въз основа на Специалната теория на относителността на Айнщайн от 1905 г. бихте очаквали една галактика в посоката, в която се движим, да бъде малко по-ярка, по-компактна и по-синя, а галактика зад нас да бъде по-тъмна, по-червена и по-обширна. Забележително е, че предишни проучвания показват, че Слънцето се движи по-бързо от това, което стандартният модел на Вселената предвижда.

Това изображение, направено от съставни снимки от септември 2003 г. – януари 2004 г., заснети от космическия телескоп Хъбъл на НАСА/ЕКА, показва близо 10 000 галактики в най-дълбокото изображение на видима светлина на космоса, показващо милиарди светлинни години. Кредит: NASA, ESA, S. Beckwith (STScI), HUDF Team

Но скорошно изследване на галактиките от група астрономи, водени от Джеръми Дарлинг (Jeremy Darling), професор по астрофизика от Университета на Колорадо Боулдър, показва, че това не е вярно и че галактиките се движат точно както е предвидено.

Дарлинг и неговият екип използват данни, събрани от проучването VLASS (Very Large Array Sky Survey) в Ню Мексико и изследването на RACS (Rapid Australian Square Kilometer Array Pathfinder Continuum Survey) в Австралия, едното гледа към северното небе, а другото към южното небе.

Предимството на тези две проучвания е, че те са изследвали галактиките в радиовълни с дължина на вълната, която е по-малко засегната от междугалактическия прах, защото може да вижда през него. Прахът е един от неприятните фактори, които затрудняваха правилното определяне на скоростта на галактиките.

Резултатите от анализа на галактиките са, че всички галактики се движат със скорост, предвидена от стандартния модел и която също е в съответствие с дипола CMB, така че има повече ярки галактики в посоката на движение на Слънцето и по-малко ярки галактики в другата начин.

И космическият микровълнов фон изглежда по-топъл в посоката на нашето движение и по-хладен в посоката, от която се отдалечаваме.

Учените, изучаващи космоса, имат любима философия, известна като „принцип на посредствеността“, която по същество предполага, че всъщност няма нищо особено за Земята, Слънцето или галактиката Млечния път в сравнение с останалата част от Вселената.

Сега ново изследване добавя още едно доказателство в полза на посредствеността на нашата планета и околността й.

Справка: Jeremy Darling, The Universe is Brighter in the Direction of Our Motion: Galaxy Counts and Fluxes are Consistent with the CMB Dipole, The Astrophysical Journal Letters (2022). DOI: 10.3847/2041-8213/ac6f08