Революционна ваксина срещу рак едновременно убива и предотвратява мозъчни тумори

Клетъчна терапия с двойно действие, разработена за премахване на установените тумори и за обучение на имунната система за ликвидиране на първичния тумор и предотвратяване на повторната поява на рака.

Ваня Милева Последна промяна на 06 януари 2023 в 14:40 8931 1

Ваксина с двойно действие, убиваща рака
Учените разработват двуфункционална терапевтична стратегия, трансформирайки живи туморни клетки в терапевтично средство. Екипът на Шах конструира живи туморни клетки, използвайки инструмента за редактиране на гени CRISPR-Cas9, и ги пренастройва, за да освободят агент, убиващ туморни клетки. Освен това конструираните туморни клетки са проектирани да експресират фактори, които да улеснят имунната система да ги открие, маркира и запомни, като по този начин подготвят имунната система за дългосрочен противотуморен отговор. Екипът е тествал своите повторно използвани CRISPR-подсилени и реверсирани терапевтични туморни клетки (ТТК) в различни щамове мишки, включително и такива, в които има костен мозък, черен дроб и тимусни клетки, получени от хора, имитиращи човешката имунна микросреда. Екипът на Шах също така вгражда двуслоен предпазен превключвател в раковата клетка, който, когато се активира, елиминира ThTC при необходимост. Кредит: Kok Siong Chen и Khalid Shah

Изследователи са открили начин да използват ракови клетки за борба с рака. Проучването демонстрира, че тяхната клетъчна терапия може да елиминира установените тумори и да създаде дългосрочен имунитет в напреднал миши модел на глиобластом - вид рак на мозъка. Ваксината действа, обучавайки имунната система да предотвратява завръщането на рака. Тези резултати са окуражаващи и предполагат, че този подход може да бъде ефективен при лечението на рак при хората.

Учените използват нов начин за превръщане на раковите клетки в мощни противоракови агенти. В най-новата си работа от лабораторията на д-р Халид Шах (Khalid Shah) в Brigham and Women's Hospital изследователите са разработили нов подход за клетъчна терапия за елиминиране на установени тумори и предизвикване на дългосрочен имунитет, като обучават имунната система, за да може тя да предотврати повторната поява на рака. Екипът е тествал своята ваксина с двойно действие, убиваща рака, в усъвършенстван миши модел на смъртоносния мозъчен рак глиобластом, като е постигнал обещаващи резултати.

Резултатите са публикувани в Science Translational Medicine.

"Екипът ни преследва една проста идея: да вземем ракови клетки и да ги превърнем в убийци на рака и ваксини", обяснява авторът на статията д-р Халид Шах, директор на Центъра за стволови клетки и транслационна имунотерапия (CSTI) и заместник-председател по научните изследвания в катедрата по неврохирургия в Бригам и преподавател в Харвардското медицинско училище и Харвардския институт за стволови клетки (HSCI). "Използвайки генно инженерство, ние променяме предназначението на раковите клетки, за да разработим терапевтичен продукт, който убива туморните клетки и стимулира имунната система както за унищожаване на първичните тумори, така и за предотвратяване на рака."

Раковите ваксини са активна област на изследване за много лаборатории, но подходът, който Шах и колегите му са предприели, е различен. Вместо да използват инактивирани туморни клетки, екипът използва живи туморни клетки, които притежават необичайна характеристика. Подобно на домашните гълъби, които се връщат в клетката си, живите туморни клетки изминават дълги разстояния през мозъка, за да се върнат на мястото, където се намират други туморни клетки. Възползвайки се от това уникално свойство, екипът на Шах конструира живи туморни клетки с помощта на инструмента за редактиране на гени CRISPR-Cas9 и ги пренасочва към освобождаване на агент за убиване на туморни клетки. Освен това конструираните туморни клетки са проектирани така, че да експресират фактори, които да улеснят имунната система да ги открие, маркира и запомни, като по този начин подготвят имунната система за дългосрочен противотуморен отговор.

Екипът е тествал своите повторно използвани CRISPR-подсилени и обратно разработени терапевтични туморни клетки (ThTC - therapeutic tumor cells) в различни щамове мишки, включително и в такъв, който носи костен мозък, черен дроб и тимус, получени от хора, имитирайки човешката имунна микросреда. Екипът на Шах също така вгражда двуслоен предпазен превключвател в раковата клетка, който, когато се активира, елиминира ThTC при необходимост. Тази клетъчна терапия с двойно действие е била безопасна, приложима и ефикасна в тези модели, което предполага пътна карта за терапия. Макар че са необходими допълнителни тестове и разработки, екипът на Шах специално е избрал този модел и е използвал човешки клетки, за да улесни пътя на пренасяне на откритията им в условията на пациенти.

"По време на цялата работа, която вършим в Центъра, дори когато тя е високотехнологична, ние никога не забравяме за пациента", споделя Шах. "Нашата цел е да приложим иновативен, но приложим подход, за да можем да разработим терапевтична ваксина, убиваща рака, която в крайна сметка да окаже трайно отражение в медицината." Шах и колегите му отбелязват, че тази терапевтична стратегия е приложима за по-широк кръг солидни тумори и че са оправдани по-нататъшни изследвания на нейните приложения.

Справка: “Bifunctional cancer cell-based vaccine concomitantly drives direct tumor killing and antitumor immunity” by Kok-Siong Chen, Clemens Reinshagen, Thijs A. Van Schaik, Filippo Rossignoli, Paulo Borges, Natalia Claire Mendonca, Reza Abdi, Brennan Simon, David A. Reardon, Hiroaki Wakimoto and Khalid Shah, 4 January 2023, Science Translational MedicineDOI: 10.1126/scitranslmed.abo4778

Източник: Revolutionary Cancer Vaccine Simultaneously Kills and Prevents Brain Tumors
Brigham And Women's Hospital

Того

07.01 2023 в 07:58

Това трябва да правят хората по света, да развиват науката в помощ на човека, а не да воюват помежду си.