Вече знаем и 5-те молекули отговорни за развитието на диабет тип 1

Никола Кереков Последна промяна на 03 май 2016 в 13:47 9553 0

След 20 години на търсене, учените най-накрая са идентифицирали 5-тата молекула, която се атакува от имунната система при възникването на диабет тип 1 (Diabetes melletus), което завършва пъзела и дава нова надежда за разработване на лечения.

Диабет тип 1 е автоимунно заболяване, което означава, че се предизвиква от имунната система на пациента, която атакува собствените им тъкани - в този случай, техните произвеждащи инсулин бета клетки в островите на Лангерханс в панкреаса. От години, учените се мъчат да открият как точно имунната система атакува тялото и в какво точно се прицелва, но сега изглежда, че те са успели изцяло да разрешат това.

"С това ново откритие, ние най-накрая разкрихме кои точно структури се атакуват от имунната система - вече имаме цялата картина," обяви пред BBC, главния изследовател Микаел Кристи (Michael Christie) от Университета Линкълн във Великобритания. Това дава надежда, че можем да открием начин да предотвратим тази автоимунна реакция.

Учените от отдавна изследват антителата, които имунната система на пациентите с тип 1 диабет произвеждат срещу бета клетките - но откриването на специфичните молекули, които тези антитела разпознават (автоантигени) се оказало доста трудно. Учените сравняват това с разкриването на самоличността на някого само по неговия силует.

Учени преди са успели да установят 4 от 5 мишени, но през последните 20 години не постигнали голям напредък при разкриването на петия, който в изследователските среди бил известен като "Глима" ('Glima').
Но сега същността на Глима е била определена като протеина тетраспанин-7, което може да помогне значително за разкриването на механизмите на възникване на диабет тип 1.

"Вече имахме известни данни за физиологичните свойства на Глима, но конкретната молекула оставаше мистерия в продължение на много години," обяснява Кристи. "Това спъваше разработването на съответните антитялови тестове, но нашето изследване успешно определи, че Глима всъщност е молекулата тетраспанин-7."

И така сега вече знаем и петте молекулни мишени на диабет тип 1, които са:

"След като имунната система реши, че иска да се отърве от нещо, става много трудно да спрем процеса и затова диабетът се е доказал като изключително труден за предотвратяване," заяви Кристи пред BBC. "Затова се надяваме, че идентифицирайки основните мишени на заболяването, ще можем да открием нови начини да го предотвратяваме като блокираме патологичния имуннен отговор срещу тези 5 протеина, без да се налага да правим този човек уязвим на инфекции [чрез генерална имуносупресия]."

Предстои още много работа преди това откритие да доведе до нещо, което да е от полза за диабетиците - като например ранен тест за откриване или предсказване на диабет тип 1, или лечения, които цялостно да предотвратят развитието на заболяването.

Но според Diabetes UK, изследването е сериозна крачка в правилната посока. "За да се предотврати диабет тип 1, трябва да разбираме напълно как имунния отговор, който уврежда продуциращите инсулин бета клетки се развива по начало," заяви говорителят на организацията, Емили Бърнс (Emily Burns). "Надяваме се, че тези открития ще се използват за по-ефективно откриване на индивидите с повишен риск за развитие на диабет тип 1, а в по-дълготраен план да се използват при разработване на терапии за заболяването."

"С увеличаването на познанията ни за заболяването през позследните години, силно се надявам, че ще разработим лечение," добавя Кристи. "Сега съм много по-уверена, отколкото преди 5 години."

Откритието е публикувано в научното списание Diabetes.

Източник: Science Allert