В теорията на Айнщайн се намери антигравитация

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 август 2016 в 10:00 14367 0

На 13 юли, 2016 бе публикувана в Оксфордското издание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society интересна статия, в която астрофизикът Николай Горкавий (Nick Gorkavyi), директор и старши научен сътрудник в частния Гринуич институт за наука и технологии (Greenwich Institute for Science and Technology, GIST) във Вирджиния.

В статията "A repulsive force in the Einstein theory" се разглежда решението на уравненията на Айнщайн за система, състояща се сливащи се черни дупки.

Авторът обръща внимание на една от хипотезите на Вселената, наречена Големият подскок (Big Bounce). (вж "Проучване показва как Вселената е възникнала от предишен колапс"). Тя представя един цикличен модел или интерпретация на теорията за Големия взрив, според която появата на нашата Вселена е в резултат от разпада на някаква предишна Вселена. В тази хипотеза се приема, че процесът на разширяване периодично се сменя със свиване, сингулярност и нов Голям взрив. Но какъв механизъм управлява тези процеси? Мнозина предполагат, че тъмната енергия кара Вселената да се разширява, но същността му е неясна.

Според хипотезата на Горкавий, която обяснява естеството на Големият подскок в хода на еволюцията на Вселената огромна част от материята по един или друг начин попада в черни дупки. По време на колапса на Вселената, тези черни дупки ще се сблъскват. А при сливането им някаква част от тяхната маса (около 5%) ще се отдели под формата на гравитационни вълни. Ако разглеждаме етапа на колапса на Вселената, когато сливането на черни дупки трябва да е често явление, може да се докаже, че по-голямата част от Вселената по време на колапса може да се превърне в гравитационно излъчване.

Какво се случва с гравитационното поле на система, която бързо губи своята гравитационна маса?

При колапса щялата обикновена материя на Вселената се превръща в гравитационно излъчване, тъй като генерирането на гравитационни вълни в свиващата се Вселена расте обратно пропорционално на петата степенна радиуса. Вселената, превърнала се в облак от гравитационни вълни, изхвърля своята гравитационна маса до нулата.

А как да си обясним обратното разширяване на Вселената или Големия взрив.

Да си представим класическия двумерен опростен модел на гравитационното поле - гумена покривка, която се огъва около тежка топка. Леките топки се търкалят по извитата вдлъбнатина около централната топка, илюстрирайки така гравитацията. Ако рязко издърпаме нагоре тежката топка със залепената към нея покривка, заедно с топката ще се проточи остро извит конус, а леките топки ще се разпръснат в различни посоки, плъзгайки се надолу по склоновете му. Конусът възниква поради крайната скорост на разпространение на смущенията по гумената повърхност - отдалечени части на покривката със закъснение ще "разберат" за издигането на централната топка или за изчезването на нейната гравитационна маса. Така получихме "гумена" илюстрациия на отблъскващо гравитационно поле в близост до намаляваща маса.

Идеята за тази хипотеза Николай Горкавий представя преди осем години в свой научно-фантастичен роман. Но сега публикува статия, която показва как в система от сливащи се черни дупки възниква силна отблъскваща гравитационна сила, която превръща компресията на Вселената в Големия взрив. От математическа гледна точка в известното уравнение за Нютоновата гравитация, обратно пропорционална на квадрата на разстоянието, има допълнителен отблъскващ член, пропорционален на 1/R и зависещ от времето.

Изчисленията в публикацията показват, че силата на отблъскване намалява с времето, но се запазва за милиарди години, което може да обясни текущото ускореното разширяване на Вселената. Това означава, че ускореното разширяване на Вселената не е свързано с текущото състояние, а с реликтови гравитационни полета, възникнали по време на Големия срив или колапс (Big Crunch).

По този начин Големият взрив и сегашното разширяване може да се обясни в рамките на класическата теория на Айнщайн, без въвеждането на нови полета и екзотични вещества като тъмната енергия.

Повече информация за статията на може да прочетете в блога на автора.