Човешката дейност произвежда 100 пъти повече емисии от всички вулкани на Земята

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 02 октомври 2019 в 10:24 13750 1

Кредит pixabay

Според десетгодишно изследване на международен екип учени, емисиите въглероден диоксид от човешката дейност са 100 пъти повече от ефекта на всички вулкани на планетата заедно.

Общото количество емисии, отделени от вулканите е едва 0,3 гигатона на година, което е малка част от 37-те гигатона, отделяни от човечеството само през 2018 г. Това означава, че вулканичните емисии далеч не са толкова голям замърсител, колкото се смята в някои теории.

"Климатичните скептици наистина смятат, че вулканите са претендент за основен замърсител с въглеродни емисии, но това просто не е така", обяснява Мери Едмъндс (Marie Edmonds), професор по вулканология и петрология от Кеймбридж.

В далечното минало е имало мащабни събития, съизмерими с днешните емисии от човешка дейност и те са били катастрофални. Едно подобно събитие е ударът на астероида Чиксулуб преди 66 милиона години, от който според учените са отделени между 425 и 1 400 гигатона въглероден диоксид. Въздействието на съвременната индустриална цивилизация заема сравним мащаб.

"Количеството въглероден диоксид, отделено в атмосферата от [човешка] дейност в последните 10-12 години [е еквивалентно] на катастрофалните промени при такива събития, каквито са се случвали в миналото на Земята", разказва Едмъндс.

"Ние сме на същото ниво като въглеродните катастрофи, което е плашещо" смята Селина Суарес (Celina Suarez), професор по геология в Университета на Арканзас.

Екипът учени публикуват редица статии като част от така наречената Deep Carbon Observatory, глобална изследователска програма, започнала през 2009г.

Възможно е нивата на въглероден диоксид в земната атмосфера да се нормализират, но това ще отнеме много дълго време.

"Атмосферата ще се самобалансира, но не и в порядък от време, сравним с човешки живот", добавя Суарес.

Къде се намира въглеродът на Земята?

По-голямата част от въглеродните емисии на Земята се съхраняват във вътрешността на планетата, това са огромните 1 845 милиарда тона в мантията и кората и оскъдните 43 500 милиарда тона над повърхността.

Източник: CA Suarez, M. Edmonds и AP Jones / Elements 2019

Къде е открит въглерод над земната повърхност? Целият въглерод, открит над повърхността на земята, включително във форми на живот (земната биосфера), океаните и атмосферата, достига около 43 500 милиарда тона.

Въглерод над земната повърхност

Източник: CA Suarez, M. Edmonds и AP Jones / Elements 2019

Сравнение Историята на Земята се променя от сблъсъци с астероиди, като ударът на унищожителя на динозаврите Чуксулуб, катастрофални потоци от лава, които отделят огромни количества въглерод в атмосферата. Предизвиканите от човека емисии в момента изпълват атмосферата с въглерод по-бързо от катаклизмите в миналото и далеч надвишават естественото освобождаване на въглерод от Земята от процеси като вулканична дейност.

Въглеродни емисии от човешка дейност срещу естествено отделяне и въглеродни катастрофи в миналото

Източник: Futurism - Humans Produce 100x More CO2 Than All Volcanoes Combined

WOW

03.10 2019 в 01:32

Погледнете какво цитирате - прес съобщение! Там са омешали данни от научни публикации с твърдения изскочили като заек от калпака на мага. И за малко подправка за сложили някакви изказвания на учени, разбира се без цитат откъде са взети за да не би някой да провери. Това се нарича PR!