Четворна формация космически сонди на НАСА ще проучва слънчевите ветрове в земната магнитосфера (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 11 март 2015 в 13:57 10122 0

Кредит НАСА

Четворната формация MMS ще проучва слънчевите ветрове в земната магнитосфера.

Четири сонди MMS (Magnetospheric Multiscale), предназначени да изследват магнитосферата на Земята и горните слоеве на атмосферата, ще бъдат стартирани в космоса от борда на ракетата Atlas V от Кейп Канаверал късно вечерта на 12 март по източноамериканско време, съобщи НАСА.

MMS сондите-обсерватории са всъщност четири космически кораби, които ще обикалят в земната магнитосфера и ще събират информация за слънчевите ветрове и как те влияят върху магнитното поле на планетата ни.

Космическа пирамида

От НАСА заявяват, че това е една от най-трудните мисии, които са имали. Ако стартът е успешен, сондите ще заемат доста уникална конфигурация - ще се обединят в равностранна четиривърха пирамида - тетраедър.

"В крайна сметка се налага да се лети в четири различни, но много подобни орбити непрекъснато", каза ръководителят на проекта Крейг Тули (Craig Tooley). "И ние трябва да настроим фино тези орбити във вид на строга формация."

Стартирането на Atlas V  е насрочено за този четвъртък в 22:44 (EST) от Кейп Канаверал.

Магнитна реконекция

Във всеки един момент планетата ни е заобиколена от балон от магнетизъм, наречен магнитосфера. Под термина магнитосфера учените да разбират област от космоса, близка до нашата планета, която я защитава чрез магнитното й поле от въздействието на заредените частици, които постоянно се изхвърлят с висока енергия от повърхността на Слънцето.

Понякога обаче линиите на слънчевото магнитно поле пряко се свързват със земните в процес, наречен магнитна реконекция ("магнитно повторно свързване") и това отваря „пролуки“ в магнитосферата. По образувания свързващ канал могат да преминат заредени частици в атмосферата на Земята. Това от своя страна може да предизвика полярно сияние (Аврора Бореалис) и геомагнитни бури, които могат да повредят сателитите в орбита и наземната електронна техника.

"Благодарение на сондите MMS, за първи път ще може да се наблюдава повторното свързване на линиите на магнитния щит на Земята от вътрешната страна, точно в момента, когато това явление се случва. Освен за тайните на земната магнитосфера, тези наблюдения са от съществено значение за ядрените физици, които днес постоянно се сблъскват с проблема на реконекцията на магнитните линии в опита си да  "опитомят" термоядрения синтез" - каза Джим Бърч (Jim Burch) от Югозападния университет в Тексас.

Бърч и колегите му участват заедно с НАСА и много други изследователски институти в проекта MMS от 2005 г., когато космическата агенция на управление е одобрила изграждането и изстрелването на пакета от четири сонди, предназначени за изучаване на земната магнитосфера.

Проучването на магнитосферата, нейните свойства и как тя се променя под въздействието на емисиите слънчева плазма е изключително важно, защото състоянието й се отразява пряко върху безопасността на спътниците и електрониката на Земята.