22 април 2019
  •  Говорят медиците

Днес българските физици честват своя празник

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 март 2019 в 16:0712740

Днешният ден се празнува от представителите на най-фундаменталната наука - физиката.

Честваме Деня на физиката на 29 март, защото на 1898 г. е създадено Българското физико-математическо дружество (БФ-МД) - предшественик на Съюза на физиците и на Съюза на математиците в България.

По инициатива на професор Емануил Иванов, през март 1897 г. се свиква събрание във Физико-математическия факултет на Висшето училище (днес Софийски университет „св. Климент Охридски“), на което професорът излага мотивите за учредяване на Физико-математическо дружество. Присъстващите 39 души преподаватели и учители одобряват идеята.

На 29 март 1898 г. се приема устава на дружеството в София е приет на извънредно заседание, а през април се провежда и първото събрание на ФМД. Тази дата се приема за рождена дата на Физико-математическото дру­жество в София.

През 1900 г. се взема решение да започне издаването на Годишници на ФМД, с цел членовете да получават сведения за живота и дейността на Дружеството. Идеята е Годишникът да съдържа в сбита форма разискванията в събранията, резюмета от изнасяните сказки и реферати, научни съобщения и пр. Излизат само два тома на Годишника (1900–1902).

Скоро става ясно, че за учителите по математика и физика е по-полезно да се издава месечно списание с научно-педагогически характер, чрез което те да следят развитието на физико-математическите науки, но и да бъде техен методически помощник в пряката им работа. Така през 1904 г. започва да излиза Списание на Физико-математическото дружество в София.

През октомври 1950 г. Софийският народен съд завежда дело срещу БФ-МД, че дублира целите на Министерството на народната просвета и други съюзи и че нару­шава законите на държавата. Дружеството е закрито.

През 1960 г. Физико-Математическото Дружество (ФМД) е възстановено със секции във всички окръжни градове.

ФМД се разделя през 1971 г. на Българско физическо дружество (БФД) и на Българско математическо дружество (БМД). Разделянето става по инициатива на математиците.

Истинският произход на 4/20