Два минерала - невиждани досега на Земята - са открити в масивен метеорит

Новите минерали, открити в масивен метеорит, могат да разкрият ключа към формирането на астероидите

Ваня Милева Последна промяна на 01 декември 2022 в 00:01 3759 0

парче от метеорита Ел Ал
Парченце от метеорита Ел Али, който сега се намира в колекцията от метеорити на Университета на Алберта, съдържа два минерала, които никога досега не са били наблюдавани на Земята. Кредит: University of Alberta

Най-малко два нови минерала, които никога досега не са били наблюдавани на Земята, са открити от екип изследователи в метеорит, намерен в Сомалия през 2020 г. Този гигантски метеорит, тежащ 15 000 килограма, е деветият по големина метеорит, намиран някога.

"Всеки път, когато откриете нов минерал, това означава, че реалните геоложки условия, химическият състав на скалата, са били различни от тези, които са били откривани преди", обяснява Крис Херд (Chris Herd), професор в катедрата по науки за Земята и атмосферата и куратор на колекцията от метеорити на Университета на Алберта. "Именно затова е вълнуващо: В този конкретен метеорит има два официално описани минерала, които са нови за науката."

Едно 70-грамово парче от метеорита е изпратено за класификация в Университета на Алберта, където са открити двата минерала. Изглежда, че вече се обмисля и потенциален трети минерал. Херд отбелязва, че ако изследователите получат повече проби от масивния метеорит, има вероятност да бъдат открити още повече минерали.

Двата новооткрити минерала са наречени елалиит и елкинстантонит. Първото име, елалиит, идва от самия метеорит, който официално се нарича метеорит "Ел Али", тъй като е намерен близо до град Ел Али, в региона Хираан в Сомалия. Херд нарича втория минерал елкинстантонит на името на Линди Елкинс-Тантън, вицепрезидент на Междупланетната инициатива на Университета на Аризона, професор в Факултета по изследване на Земята и Космоса към Държавния университет на Аризона и главен изследовател на предстоящата мисия на НАСА "Психея".

Метеорит Ел АлиПарче от метеорита Ел Али съдържа два минерала, които никога досега не са били наблюдавани на Земята. Кредит: University of Alberta

"Линди е положила много труд върху това как се образуват ядрата на планетите, как се образуват тези желязо-никелови ядра, а най-близкият аналог, с който разполагаме, са железните метеорити. Така че беше логично да наречем минерал на нейно име и да признаем приноса ѝ към науката", обяснява Херд.

В сътрудничество с изследователи от Калифорнийския университет в Лос Анджелис (UCLA) и Калифорнийския технологичен институт (Caltech) Херд класифицира метеорита "Ел Али" като метеорит " Железен, IAB комплекс", един от над 350-те в тази конкретна категория.

Докато Херд анализира метеорита, за да го класифицира, той вижда нещо, което привлича вниманието му. Той привлича експерта Андрю Локок (Andrew Locock), ръководител на Лабораторията към Университета на Алберта, който е участвал в други нови описания на минерали, включително на Heamanite-(Ce).

"Още първия ден, в който направи няколко анализа, той отсече: "Имате поне два нови минерала там", разказва Херд. "Това бе феноменално. В повечето случаи е необходимо много повече време и работа, за да се каже, че има нов минерал."

Бързата идентификация на Локок е възможна, защото двата минерала са били синтетично създадени преди това, така че той е успял да съпостави състава на новооткритите природни минерали с техните създадени от човека аналози.

Учените все още изследват подробно минералите, за да определят какво могат да ни кажат за условията в метеорита, когато се е образувал.

Херд отбелязва, че всяко ново откритие на минерали може да доведе до вълнуващи нови приложения.

Бъдещето на метеорита остава неясно, по сведения на Херд, метеоритът изглежда е бил премнесен в Китай в търсене на потенциален купувач. Предстои да се разбере дали ще бъдат предоставени допълнителни проби за научни цели.

Херд описва откритията на Симпозиума за космически изследвания на 21 ноември в Университета на Алберта.

Източник: Two Minerals – Never Before Seen on Earth – Discovered in Massive Meteorite