Естествени квазискристали се появяват при сблъсък в астероидния пояс

Досега учените са намерили само два естествени квазикристала

Катя Димитрова Последна промяна на 23 юни 2016 в 13:33 14541 0

Кредит www.caltech.edu

Естествено образуваните квазикристали - твърди вещества с уж невъзможни симетрии, са сред най-редките образувания на Земята. Тяхната структура е апериодична, за разлика от тази на известните от по-рано кристали. Този нов клас е признат през 1992 г. от Международната кристалографска асоциация (UICr). Досега са намери само два такива кристала.

Въпросът е: защо те се срещат толкова рядко и какво обуславя тяхното образуване?

Екип, ръководен от Пол Азимов (Paul Asimow), професор по геология и геохимия в Калтек, е стигнал до извода, че квазикристалите вероятно се появяват при сблъсъци между скалисти тела в астероидния пояс с вещества с необичаен химичен състав. Тяхното изследване е публикувано в бюлетина на Националната академия на науките на САЩ и е цитирано от онлайн изданието Caltech.

На атомно ниво, кристалите са подредени и периодични, което означава, че те имат определена геометрична структура, която се повтаря отново и отново. Кристалите могат да проявяват само един от четирите вида ротационна симетрия: двукратни, трикратни, четирикратни или шесткратни. Броят се отнася до това колко пъти даден обект ще изглежда същия в рамките на една пълна 360-градусова ротация около оста си.

В края на 2000 г., когато Стайндарт и колегата му Лука Бинди (Luca Bindi) от Музея по естествена история в университета на Флоренция намират едно малко зрънце минерал от алуминий, мед и желязо с петкратна симетрия. То се е появило при изследване на останките от метеорита Khatyrka - извънземен обект, намерен руската планина Коряк.

Изследователите откриват още едно парче от същия метеорит през 2015 г., което потвърждава, че физическото съществуване на квазикристалите е възможно, но е много рядко срещано. При микроскопски анализ на Khatyrka става ясно, че метеоритът е претърпял сблъсък с друго скално тяло, преди да се разбие на Земята. Такива сблъсъци са често срещани в астероидния пояс и освобождават големи количества енергия.

Азимов и колегите му предполагат, че енергията, освободена от удара, причинява образуването на такива редки кристали чрез задействане на бърз цикъл на компресия, отопление, декомпресия и охлаждане.

За да тества хипотезата, Азимов симулира сблъсък между два астероида в лабораторията си. Той взема проби от минерали, открити в метеорита Khatyrka, и ги слепя. След това ученът ги „взривява“ и получава микроскопичен полиран квазикристал.

Той обаче признава, че експериментите поставят много въпроси, засега без отговор. Така например не е ясно при какви налягане и температура се образуват тези кристали и какъв е произходът на медно-алуминиевата сплав в разбилия се метеорит.