30 ноември 2021

Европейският сателит Gaia откри първия си астероид

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 януари 2017 в 16:36 20670
Астероидът Gaia-606. Снимка: Observatoire de Haute-Provence & IMCCE

В края на 2013 г. стартира европейската космическа обсерватория Gaia (Global Astrometric Interferometer for Astrophysics, на български "Гея" - древногръцката богиня на Земята) и вече откри първия си астероид, съобщи Европейската космическа агенция.

Сателитът започна в края на 2014 научната си програма, чиято цел е да се картографират триизмерно един милиард звезди в Млечния път - около 1% от всички звезди в нашата галактика.

Но тъй като на снимките, направени от Gaia, се виждат не са само звезди, но и преминаващи астероиди, сателитът може да се използва за откриване на астероиди. Ако на една небесна снимка се вижда изображение на "звезда", която липсва на снимка, направена след кратко време, или "звездата" е някъде другаде, то тя може да е астероид на неподвижния фон от истински звезди.

В началото на наблюденията се даваха твърде много "неверни положителни резултати", но с помощта на нов софтуер за обработка (Initial Data Processing (IDT) или първична обработка на данни) се разграничава шума от реалните астероиди. След това се проверява дали астероидите са вече известни. И едва след това се обяви откриването на астероида. Дадено му е временно името Gaia-606, който през октомври 2016 бе заснет от Gaia. Вижда се на снимката горе и на анимацията долу.

Gaia-606, който получи официалното си име през 2016 г. - UV56 - се оказа, че е сниман и от други инструменти преди, но не е бил припознат като астероид. Сега това става, благодарение на Gaia. Той е астероид намира в Главния астероиден пояс, намиращ се между орбитите на Марс и Юпитер.

Астероидът Gaia-606. Observatoire de Haute-Provence & IMCCE

Специалистите от мисията Gaia се надяват да открият нови астероиди в бъдеще, дори и в орбитата на Земята, от които са известни само 16 засега. Те имат орбити, които са силно наклонени по отношение на орбитата на Земята.